Стоките на ИКЕА носят шведски женски имена, норвежки имена на населени места, а понякога и наименования на бозайници. Твърди се, че всяко десето дете в Европа е заченато в легло, произведено от ИКЕА. От гледна точка на шведската компания всичко това представлява добра маркетингова стратегия, отбелязва АРД.

Но пандемията рязко намали посещаемостта в магазините ѝ. ИКЕА дълго време не успя да надгради успеха си отпреди този период. Това е и една от причините, поради която предстои ИКЕА да намали цените си през идната година. "Намалението на цените има за цел да засили привлекателността ни", подчертава директорът на компанията за Германия Валтер Каднар.

800 продукта ще поевтинеят. Къде е уловката?

Производителят на мебели обяви, че ще коригира надолу цените на около 800 продукта. Намерението е това да не е просто промоция, а въпросните стоки да останат трайно по-евтини. Това е около една десета от цялата продуктова гама на шведския гигант.

Този подход е почти без алтернатива за ИКЕА, коментира германската обществено-правна медия. Добрите цени на библиотечни шкафове като "Били" привличат клиентите в магазина. Фирмата иска това да остане успешен бизнес модел и през 2024 година.

Търговски трик, от който се печели

След като преминат през залите с изложените мебели, клиентите се озовават в отдела за самообслужване. И започват ударно да пазарауват чаени свещи, цветя и кухненски принадлежности - обикновено неща, които не са планирали да купят предварително. "ИКЕА наистина печели от този модел", коментира Карстен Килиан, маркетингов експерт от Университета за приложни науки Вюрцбург-Швайнфурт. Икономическият ефект от импулсивните покупки е сериозен.

ИКЕА печели от постоянния поток клиенти, които сноват из магазините. Проучванията показват, че потребителите, носещи големи чанти, харчат средно с 20% повече от предвиденото и компанията се възползва от това. През 1980-те години тя въведе жълтата чанта за пазаруване, която побира твърде много.

"Така ИКЕА оставя всеки онлайн конкурент зад себе си", посочва Килиан. Натискът обаче нараства, особено поради пандемията, когато хората бяха принудени да спрат посещенията в магазините.

Намаления, но с уговорка

Каднар подчертава, че ИКЕА иска да засили онлайн бизнеса на компанията, но клиентите обикновено избират да дойдат в магазина. "И ако след това си закупят за около 100 евро онези дребни неща, които правят дома им по-красив, печалбите на ИКЕА също се подобряват - такава е търговската стратегия на шведската компания", обяснява експертът Килиан. Според него това е и основната причина за обявеното сега намаление на цените в Германия - става дума най-вече за маркетингов ефект.

Килиан се съмнява дали това наистина ще направи пазаруването много по-евтино за клиентите. По-вероятно е цените да бъдат коригирани само леко надолу. Или с други думи - те ще спаднат, но в крайна сметка ще останат доста над нивата им отпреди пандемията. Не бива да се забравя, че ИКЕА значително увеличи цените си през 2021 и 2022 година.

"Да вземем една мебел, чиято цена се е удвоила - например от 200 евро на 400 евро. Ако сега тя е със 100 евро по-евтина, на пръв поглед това звучи добре", обяснява маркетинговият експерт. Цената е спаднала с 25 процента, но в крайна сметка днес тя все още е с 50% по-скъпа, отколкото е била преди 3 години."

Клиентите се въздържат от покупки на мебели

Директорът на компанията за Германия Валтер Каднар тогава оправда увеличението на цените с по-високите разноски за енергия и транспорт. Наскоро шведската компания дори обяви рекордни продажби за повече от 6,4 млрд. евро. ИКЕА ще продължи да "анализира и нагажда цените редовно", заяви още Каднар. С други думи - цените могат отново да се повишат.

Мебелната индустрия като цяло в момента усеща ефектите от това, че клиентите се въздържат от покупки. Инфлацията ги принуждава да харчат парите си за друго. И тъй като новата маса за хранене и новата кухня могат да почакат, самата ИКЕА също променя поведението си. В ситуация като сегашната, Германия вероятно става и прекалено скъпа като място за производство.

Това води до последици, включително и за местните доставчици. Пример за това е фабриката за мебели "Мая" във Витихенау, Саксония, където основният ѝ клиент - ИКЕА - вече няма да произвежда. Заводът спира работа в края на годината.

Статията е публикувана в "Дойче веле" >>

ИЗБРАНО