Шефът на една от най-големите фирми за хранителни стоки в Обединеното кралство призовава за по-високи данъци върху храните с прекалени количества сол, захар и мазнини. Производителите на храни не са "показали достатъчно апетит за промяна", каза Джеймс Майер, който управлява поделенията на френския гигант Danone в Обединеното кралство и Ирландия, цитиран от Би Би Си (BBC).

Danone е най-известен с марките си кисело мляко (йогурт), но също така притежава марките бутилирана вода Evian и Volvic.

Майер твърди, че само 10% от собствените продукти на Danone ще бъдат засегнати от т.нар. в Кралството данък "грях" ("sin" taxes).

"Усилията на хранително-вкусовата промишленост на Обединеното кралство да подобри здравословния профил на продуктите си не се развиват достатъчно бързо", каза Майер в коментар, направен първо във вестник Observer.

Той призова за "смислена намеса" от страна на правителството. "Смятаме, че това е единственият начин индустрията като цяло да бъде стимулирана да премине към по-здравословни, по-устойчиви продукти вместо често по-евтините, но нездравословни алтернативи", каза Майер.

През 2018 г. Обединеното кралство въведе "данък върху захарта", с който облага безалкохолните напитки, но отхвърли по-новите предложения за налагане на допълнителни данъци върху други нездравословни продукти, като вместо това разчита на производителите да се ангажират доброволно с програми за намаляване на солта, мазнините и захарта.

Рязкото покачване на цените на храните през последната година обаче обори аргументите за по-високи данъци, отбелязва Би Би Си.

Майер смята, че новият подход трябва да включва ограничения върху рекламата, както и преразглеждане на ставките на ДДС, които да бъдат приведени в съответствие със здравословните изисквания за продуктите.

Понастоящем ДДС не се начислява върху повечето хранителни продукти, но стандартната ставка от 20% се прилага за алкохолни напитки, сладкарски изделия, много чипсове и солени закуски, сладолед и безалкохолни напитки.

Минералната вода, която представлява значителна част от продуктовото портфолио на Danone, също се облага с ДДС.

Хранително-вкусовата промишленост лобира срещу допълнителното облагане, твърдейки, че то ще повиши цените. Въпреки това активистите в подкрепа на стратегията (за която говори и Майер) твърдят, че данъчните приходи могат да се използват за насърчаване на по-здравословното хранене.

Говорител на Министерството на здравеопазването и социалните грижи каза, че правителството е предприело "твърди действия" за справяне с нездравословното хранене, респективно продуктите, които го "захранват", и ще продължи да работи в тясно сътрудничество с индустрията.

"Нашата програма за намаляване на захарта доведе до драстични намаления на количеството захар в храните, консумирани от деца - включително 14,9% намаление на съдържанието на захар в зърнените закуски и 13,5% намаление на съдържанието на захар в киселото мляко и фрешовете", заяви говорител на ведомството.

Би Би Си отбелязва, че Хенри Димбълби, съосновател на веригата за бързо хранене Leon, назначен от правителството за "цар" на здравословното хранене, е подал оставка по-рано тази година, критикувайки липсата на напредък. В свой доклад от миналата година той препоръча мерки, включително именно въвеждане на данък и върху солта, като приходите и от налога върху захарта в преработените храни, се използват за осигуряване на пресни плодове и зеленчуци за семейства с ниски доходи. Но препоръките му не бяха взети предвид от правителството.

Индустриалната Федерация по храните и напитките (Food and Drink Federation - FDF) заяви, че производителите са се ангажирали да подобрят "хранителния профил" на своите продукти, отчасти като предлагат различни размери на порциите. В резултат на това средната потребителска (пазарска) кошница съдържа 13% по-малко калории, 15% по-малко захари и 24% по-малко сол, отколкото през 2018 г., изтъкна FDF.

Организацията смята, че допълнителни данъци биха направили задачата по-трудна, като се има предвид и "финансовата тежест" от нарастващите разходи, пред които производителите вече са изправени.

Джеймс Майер каза, че Danone UK & Ireland се е ангажирала да поддържа 90% от своята гама продукти под прага, който се смята за високо съдържание на мазнини, сол и захар, и няма да пуска нови продукти, предлагани на пазара за деца, които са в тази категория.