A1 България обвини Нинова в популизъм, натиск и непазарни послания
Държавата оспорва само начина за увеличаване на абонаментните такси, а не правото им на вдигане, твърдят от компанията
А1 България изразява изненада и съжаление за това, че се налага да общува с министъра на икономиката и индустрията чрез социалните мрежи вместо в пряк и разумен диалог, каквото намерение изразихме още от самото начало на комуникационната кампания за индексиране на цените на част от предоставяните от нас услуги. За момента можем да потвърдим, че А1 България вчера получи заповед, издадена от Комисия за защита на потребителите, с която на основание на Закона за защита на потребителите оспорва избрания от нас начин за индексация на цените.
Това се казва в позиция на телекома във връзка с обявената от министър Корнелия Нинова в личния й фейсбук профил заповед, с която се забранява увеличението на цените от мобилните оператори.
По-рано днес председателят на КЗП Димитър Маргаритов обясни, че два мобилни оператора - единият от тях А1 България, са имали намерение да вдигнат цените на своите услуги, като използват инфлационния индекс на НСИ за две години наведнъж, а това било, по думите му, "невъзможно да се случи, защото самите оператори са се ограничили за това с текст в договорите, които те сключват с потребителите".
В отговор от А1 България защитиха решението си за поскъпване на част от услуги и на свой ред отправиха към МИ обвинения в популизъм, натиск и отправяне на непазарни послания.
От компанията отбелязват, че заповедта не забранява индексацията по принцип, а означава, че не се приема планът на компанията да извърши индексацията на една стъпка, вместо на две, като я отложи максимално във времето. "Това означава, че никой не оспорва правото ни да индексираме. Тази възможност е залегнала в договорните ни отношения от много години и никога досега не сме я ползвали. Имахме правната възможност да индексираме и миналата година, както и в началото на тази, но не го направихме. До последно се опитвахме да поемем удара от инфлацията и да не повишаваме цените си, но в дългосрочен план това вече е невъзможно, затова увеличението е неизбежно, макар и в минимален размер."
Ето какво още се казва в позицията на А1 България:
"В последните две години на пандемия доказахме, че нашите услуги са ключови за нормалното протичане на обществения и икономически живот. България беше една от страните, в които потребителите не усетиха претоварването на мрежите за разлика от редица европейски държави и ние осигурихме свързаността, необходима за нормалното функциониране на гражданите, институциите и бизнеса.
В този смисъл за нас сериозният политически отпор, който срещаме, е продиктуван от популизъм, а не от най-добрия интерес на потребителите. Инфлацията в страната е факт и тя се отразява негативно върху всички сектори на икономиката с ръста на цените на горивата и електроенергията и стоките от първа необходимост. За съжаление вместо да се фокусира върху истинските икономически проблеми, Министерството на икономиката и индустрията търси лесни начини за отвличане на вниманието, като атакува една от индустриите, която открито и прозрачно комуникира с клиентите си предстоящи промени на цени.
Ролята на държавата и в частност на Министерството на икономиката и индустрията е да намери най-добрия баланс между нуждите на бизнеса и тези на крайните потребители. Инфлацията и растящите цени поставят фирмите пред сериозни предизвикателства да продължат да работят нормално в полза на клиентите и обществото. За съжаление комуникацията не се провежда с цел намиране на взаимноизгодно решение, а чрез натиск и непазарни послания, което за нас е напълно неприемливо. Готови сме да съдействаме на Министерството на икономиката и индустрията да работи по осветляването и разрешаването на истинските проблеми на нашата индустрия като пиратството на авторски ТВ права, избягване заплащане на ДДС и други данъци, ползване на незаконни фиксирани мрежи.
А1 България е част от A1 Group, която е водещ доставчик на телекомуникационни услуги и дигитални решения в Централна и Източна Европа, с над 25 млн. клиенти в седем страни и почти 18 000 служители, от които близо 3 600 работят в България. Като един от най-големите работодатели и данъкоплатци, компанията винаги спазва изискванията на местното законодателство и води прозрачен диалог с отговорните институции.
Всяка намеса на държавните институции в процеса на свободно предлагане на стоки и услуги трябва да бъде в съответствие с пазарните принципи и действащото законодателство и ние ще отстояваме позицията си по всички предвидени от закона начини и в най-добрия интерес на нашите клиенти."