WorkTalent.com е новата платформа на Dir.bg за търсене и предлагане на работа и стаж.

В желанието ни да се опитаме да подобрим комуникационната среда между работодател и кандидат, ви попитахме в поредната ни анкета за предизвикателствата на работното ни място:

Трябва ли една компания да бъде регулярно посещавана от психолог?

  • 40% от отговорилите в анкетата, споделят че би било добре за всеки един в компанията, ако тя бъде посещавана от психолог
  • 36% смятат, че това дори е задължително
  • 18% са на мнение, че идеята е чудесна, но информацията за всеки един служител да бъде конфиденциална
  • 6% казват, че въобще не е нужно това да се случва в нито една компания

За да коментираме темата и резултатите от анкетата, от WorkTalent.com се обърнахме за експертно мнение към Александра Алгафари, психолог и неорайхиански аналитичен психотерапевт и член на Управителния съвет на Българското неорайхианско психотерапевтично дружество.

Госпожо Алгафари, близо 40% от участвалите в анкетата ни отговарят, че би било добре за всички служители на една компания, ако има регулярни посещения от психолог в компаниите. Какво чете един психолог в този отговор?

Че служителите биха имали интерес към подобна възможност. За много хора посещаването на психотерапевт е трудно по ред причини - финансови, стигмата от това да отидат на терапия, недостигът на време извън ежедневните задължения. Предполагам, че затова би имало повишен интерес към посещение от специалист на работното място. Да, 40% от хората казват, че би било добре да се случи, но е интересно колко от тях реално биха се възползвали от подобна възможност.

Други 36% смятат, че дори е задължително всяка компания да има психолог. Какви са аргументите според Вас, с които една компания може да бъде убедена, че има такава нужда?

Компаниите също имат интерес служителите им да са в добро психично здраве. Спокойният и уравновесен човек може да вложи повече енергия в работата си. Според проучване от 2018 година, американската икономика е изгубила 236 милиарда долара само за тази една година вследствие на депресия сред работещите хора, което е с 35% повече в сравнение с 2010 година. А 48% от тези хора са на възраст до 34 години. Да, проучването е за САЩ, но много от тези тенденции се пренасят и у нас.

Работата на психолога или психотерапевта в компанията обаче не би била да направи от хората верни работещи машини. Работата му би включвала да установят с човека дали изобщо тази позиция, тази компания е подходяща за него и да го насочи в посока, в която би бил по-удовлетворен. Компаниите също биха искали служители, за които е удоволствие да работят при тях, а не просто някой, който мрази работата си, но я върши, защото се налага.

Всеки пети отговорил в анкетата е на мнение, че е добра идея, но само ако е гарантирана нужната конфиденциалност за всеки един служител. Каква е обичайната процедура, която би приложил един психолог? Какво и с кого би обсъдил, като резултат от дадено посещение?

Това е съвсем логично притеснение и затова в компании в други държави, където практиката да има подобна услуга за служителите е норма, се наема външна фирма/външен специалист, който не е част от компанията, за да са по-спокойни служителите, които изберат да се възползват от предоставената възможност.

Но практиката така или иначе е следната - психологът или терапевтът не обсъждат нищо с никого и това е жизненоважно за доверието между него и клиента. Единственият вариант, в който терапевт обсъжда даден случай, е ако има нужда да го супервизира при по-опитен колега с цел насока за по-успешна работа и дори там обсъждането запазва анонимността - не се споменава име, нито къде работи човекът. Обикновено се очертават само най-базисни детайли, като "мъж на 36 години...".

Едва 6% споделят, че въобще не е нужно компаниите да бъдат посещавани от психолог. Защо според Вас малка част от хората са негативно настроени към подобна идея?

За повечето хора причините биха били две. Или се притесняват за конфиденциалността, или те самите не смятат, че биха имали полза от нещо подобно. Далеч съм от мисълта, че всеки би приел терапията присърце, но е факт, че възможността да споделяш болките и тревогите си в безопасна среда има огромен ефект върху благосъстоянието на повечето хора. Винаги можеш да научиш нещо ново и полезно за себе си.

Поглеждайки към отговорите като цяло, почти единодушно се изразява мнение, че присъствието на психолог е важно и необходимо за всяка компания. Смятате ли, че това е възможно да се случи във всяка една от по-големите компании скоро? Какъв би бил резултатът за служителите и цялостната работна атмосфера и среда?

Психологията е най-желаната специалност в университетите в България в момента, задминавайки дори правото. Имаме все повече колеги и очевидно работата не намалява. Разбира се, има съществена разлика между психолог и психотерапевт. Психологът е човек, завършил бакалавър психология и е по-академично подготвен, докато психотерапевтът вече разполага с инструментариум, с който може да лекува. Но онова, което проучванията показват, че е най-ценно в терапията, е дълбокото свързване с отсрещния и възможността да бъдеш чут, видян и приет без осъждане. Понякога и това само е достатъчно, независимо от образованието на събеседника.

Дали смятам, че е възможно скоро във всяка голяма компания да има специалист? Да, мисля, че е реалистично. Повечето организации се усещат, че ползата и за фирмата, и за служителите е достатъчно значима. Резултатът би могъл да бъде по-удовлетворени, вдъхновени и мотивирани служители, което неминуемо би довело и до повече растеж в бизнеса.

Трябва ли един интервюиращ потенциални нови служители в компанията да бъде добър психолог?

Голяма част от специалистите в човешки ресурси са учили психология като висше образование. Не е задължително, но е важно да имат радари за определени особености на интервюирания. И аз, и колегите ми от Института по неорайхианска аналитична психотерапия правим обучения за компании, които искат да разберат по-добре служителите си, както и кой за каква работа е най-подходящ.

Разкажете ни с няколко думи кога един психолог е доволен от свършената си работа в общия случай? Има ли значение колко дълго протича една персонална комуникация между психолог и човек, потърсил неговите услуги?

Доволен е, когато вижда завръщащия се заряд у човека. Когато вижда жаждата за живот и желанието за даване на света, не за да получи човекът в замяна, а просто защото има какво да даде. Когато се появява непозната досега смелост у човека, може вече да се отстоява здраво, но може и да си позволява да е уязвим. И да, има значение колко време продължава терапията. Както във всяка връзка, така и в терапията е нужно време, за да се изгради доверие и да може да се навлезе в истинските дълбини, където се крият проблемите. Но терапията не е и вечна - когато човекът вече се справя уверено сам (което не означава, че няма да има трудни моменти), терапията приключва. Вратата обаче винаги е отворена да се върне, ако някога пак има нужда.

Нека завършим с Вашия съвет към всеки един човек, който се колебае дали да се обърне към психолог и за работни, и за лични проблеми. Как бихте ги мотивирали смело да прибегнат към такива специалисти?

Нито психолозите, нито терапевтите хапем. Щом се е появило колебанието, значи нуждата вече е там. Да се обърнеш към специалист е висша форма на уважение към себе си, защото означава, че вярваш, че заслужаваш да живееш по-добре. Очите на страха са големи и често се притесняваме какво ще открием, когато се задълбаем в себе си, но когато опознаеш нещо, то можеш и да го опитомиш. Няма страшно и терапията не е за лудите, а за тези, които искат да са по-удовлетворени от живота си.

Публикацията е предоставена от WorkTalent.com