По статистика железопътният транспорт генерира една пета от въглеродния отпечатък, който генерира шосейният т.е сухопътният. За да може да има комбиниран транспорт, това предполага товарите да слязат от камионите. Това заяви изпълнителният директор на ПИМК Холдинг Васил Лясков по време на най-мащабния регионален форум за Зелената трансформация, иновациите и индустриите на утрешния ден - Green Week 2023, организиран за трета поредна година от Dir.bg и 3E-news.

Той взе участие в дискусията на тема "Транспортна сигурност и свързаност на страните от Централна и Източна Европа. Устойчиви цели и проекти". 

Лясков отбеляза, че едва 17 на сто е делът на железопътния транспорт от общия вътрешен сухопътен транспорт в Европа, като планът на ЕС е този процент да се увеличи значително през следващите години. 

"В ЕС по принцип 90 процента от товарите минават по вода. И тези 17 процента не са се променили през последните 10 г., въпреки развитието като цяло и като обеми. От гледна точка на това, че търговията расте, този дял не е нищо впечатляващо, особено като имаме предвид, че от 2030 г. планът на ЕС е този дял да се увеличи с 50 процента. От тези 17 на сто половината са конвенционален трафик - това са продукти, които няма как да превозиш по друг начин. Примерно въглища или дървесина. И другата половина е интермодален трафик. Ако искаме да увеличим в поставения срок, задачата е много трудна", допълни Лясков.

Снимка: Иван Коловос

Изпълнителният директор на ПИМК Холдинг даде пример с предизвикателствата пред компаниите, които се занимават с железопътен превоз на товари от Турция до Германия през България от гледна точка на транспортната свързаност.

"България представлява само 0,7 процента от общата търговия на Европа. Тоест страната ни сама по себе си не е толкова интересна като място, където да се генерират достатъчно товари, така че да може да се създаде интермодален транспорт като стартова или крайна точка. Това налага България да се фокусира там, където наистина има генерирани максимално големи количества търговия - Германия, Бенелюкс, Франция, Полша. Това са държавите, които определят над 60 процента от търговията в Европа, а тя е в порядъка на 4 трилиона евро. Турция, а страната ни е съседна и трябва да се възползваме от това, е един от основните търговски партньори на ЕС. Стартирайки един влак от Турция, който трябва да стигне до Германия, ние се съревноваме с камион, който пък се възползва в момента от много по-ниска цена на горивото, от относително стабилни инфраструктурни такси и има гъвкавост по отношение на маршрут", обясни Лясков. 

Снимка: Иван Коловос

По думите му, когато товарите се превозват от жп композиция, то тя трябва да премине през България, Сърбия, Унгария и Австрия, за да стигне до Германия. 

"Всяка една от тези държави има различен жп оператор, защото железопътната свързаност в Европа не е достигнала до ниво, при което един оператор да може да тръгне от точка А и да стигне до точка В. Изисква се различен лиценз във всяка една държава. Има различна сигнализация и различна инфраструктура и се изисква различен персонал. Тоест задачата е изключително сложна", добави той.

Васил Лясков уточни, че железопътната свързаност с Гърция е добра, но в момента заради ремонти по жп инфраструктурата в южната ни съседка няма движение на влакове през границата. "Същевременно нямаме никаква жп връзка с Република Северна Македония. Буквално линията просто спира там, където е границата", добави той.

По думите му жп комуникацията с Румъния е относително добра, но твърде бавна. 

"Ако влакът ти стигне границата в петък, може да чака и до понеделник, за да премине на румънска територия", каза още Лясков. 

Изпълнителният директор на ПИМК Холдинг обобщи, за да може да има комбиниран транспорт, това предполага товарите да слязат от камионите.

Снимка: Иван Коловос

"За да се случи това трябва всички останали алтернативни модели на транспорт да бъдат създадени така, че да могат да изпълняват своята цел гладко или поне относително гладко. Те трябва да бъдат икономически изгодни за този, който ги извършва и ценово да отговарят на изискванията на купувача. Абсолютно никой, в интерес на истината, в големия бизнес не се интересува от въглеродния си отпечатък. Прави го от гледна точка маркетинг и в разговорите ни с големи клиенти става ясно, че те искат само да добавят стойност за своите акционери", коментира той. 

Васил Лясков посочи, че все пак трудностите имат решение, но всеки, който има отговорност, трябва да я поеме и заедно "да реализираме необходимите промени".

"Хоризонтът от наша гледна точка са едни 5-10 години, които определено ще бъдат трудни, но проблемите са решими", заключи изпълнителният директор на ПИМК Холдинг.