Държавата поема част от патентния данък на такситата, като нова антикризисна мярка срещу последиците от пандемията. Целта е да се запази секторът от фалит, жълтите автомобили да поемат част от хората, ползващи обществен транспорт, което пък ще увеличи дистанцията между пътуващите с автобуси, тролейбуси и трамваи.

Според Закона за местните данъци и такси патентът за такситата е от 300 до 1000 лева, като конкретният размер за съответната година се определя от общинските съвети до 31 октомври на текущата. Новата мярка, предложена от транспортното министерство, предвижда превозвачите да платят минимума от 300 лв., а всичко над тази стойност да поеме държавата, предаде БНТ.

Според анализ на Института за пазарна икономика от областните градове с най-висок патент е София - 850 лв., Пловдив - 750, над 600 лв. - Благоевград, Варна и Бургас.. но като населено място призът е за Созопол - 1000 лв. Иначе данъкът за такситата е най-нисък в Добрич, Перник, Видин Стара Загора, Търговище, където е на долния праг - 300 лв.„

Общият брой на таксита у нас е над 25 хил., като в повечето случаи на един автомобил се падат по няколко шофьори.

Все още сметките са твърде сурови колко средства от националния бюджет ще бъдат насочени към общинските, но по неофициални изчисления на година секторът плаща около 16 млн. лв. патентен данък.

Дали новата мярка ще проработи, доволни ли са от бранша и какъв е анализът на икономистите

Веселин Стамов е шофьор на такси в Созопол. Оплаква се, че плаща най-високия патент у нас. Казва, че през зимата почти не работи, а това лято заради липса на туристи оборотът бил плачевен.

"50% е спадът на оборота. Нашият патент остана 1 000 лв. още от предишния кмет, но това е много", обясни Веселин Стамов, таксиметров шофьор в Созопол.

В Свищов патентът е най-нисък -300 лв. и въпреки липсата на градски транспорт, браншът е на ръба на оцеляването.

"То няма и хора, особено студентите откакто си заминаха", каза Тодор Йорданов.

За да облекчи бранша, транспортното министерство предложи такситата да плащат само минималния праг на патента, а останалото до поеме държавата.

"Ако Общинският съвет приеме минимална цена на патентния данък в размер на 300 лв., разликата с патентния данък от тази година да се покрива с държавния бюджет, като всяка община ще заяви какъв брой автомобили са заплатили патентния данък и каква сума ще трябва от републиканския бюджет да им се възстанови", обясни Бойко Рановски - изп. директор на ИА "Автомобилна администрация".

На базата на досегашните патентни ставки, изчисленията показват, че държавата ще трябва да плати на столичната община над 4 млн. и половина лв. Пловдив - 917 хиляди, Варна и Бургас над 850 хил.Най-малко ще са парите за малките области, като Габрово.

Според икономисти, ефектът от мярката е спорен.

"Самото премахване на този данък не е достатъчно да спаси един сектор, който е в много тежко положение в момента, тъй като в туристическите райни проблемите са много по-големи, тъй като рязкото спадане на туристичесикя поток, изчезването на чужденците всъщност направиха отрасъла почти несъществуващ. Т.е. по-скоро този, който ще пострада в момента, са общинските бюджети, тъй като те разчитат на приходите от този тип данъци", заяви икономистът Адриан Николов.

От таксиметровия бранш настояват за допълнителна подкрепа от държавата.

"Цени не са актуализирани от 2011 г. Това е масово в цяла България. Много хора се отказаха, ще продължават да се отказват и има вероятност даже някои от градовете да останат без таксита", заяви Снежана Никова, предс. на браншовата организация на таксиметровите шофьори в България.

От транспортното министерство са съгласни само да повишат първоначаланата такса при качване в такси.

"В проекта е предвидено първоначалната такса да бъде от 2 до 3 пъти от минималната цена по съответната тарифа. което няма да оскъпи кой знае колко превозите", обясни Бойко Рановиски - изп. директор на ИА "Автомобилна администрация".

Наредбата за по-висока първочаначална такса вече е качена на сайта за транспортното министрество за обществено обсъждане.

За увеличението от бранша настояват от година. Една от основните причини са кратките курсове, които били голяма част от работата на таксиметровите шофьори, но не са толкова изгодни.

"Едвам смогваме да си плащаме лизинга ... как да ги съберем с тия 70 стотинки, има амортизация на автомобила, гориво .... ние возим в момента по-евтино и от градския транспорт", твърди Димитър пред NOVA.

Ако промените бъдат приети, първоначалната цена преди още да започне да работи броячът, може да бъде от два до три пъти от минималната тарифа за км в населеното място. В София тя е 77 стотинки на км през деня и 88 ст. през нощта. Така, ако си хванем такси в столицата, сметката може да започне минимум от 1,54 лева по светло и 1,76 лева по тъмно. Тези, които се качват в жълтите коли обаче не приемат увеличението.

"Не сме съгласни, цените на бензина не скачат, на какво основание. И ние искаме по-големи заплати, ама никой не ни ги дава. Имам деца в "Овча Купел", при които ходя понякога с такси и абсолютно не ме устройва на заплатата, която получаваме", категорична е Траяна пред NOVA.

"Не е нормално и не е редно така, народът обедня и е болен и не е редно да се вдига", смята и Дочка.

От браншовата организация на таксиметровите водачи казват, че повечето от тях в столицата ще се съобразят с долния праг на увеличението.

"Почти всички превозвачи се страхуват от нелоялна конкуренция и най-вероятно ще си направят да бъде началната такса два пъти от цената, която е определена от Столична община. Не вярвам клиентите да направят отлив за някакви 84 стотинки на курс, точно това ще се получи в София", посочва Спас Атанасов - председател на Браншова камара на таксиметровите водачи.

На фона на цялата страна - най-голямо се очаква да бъде увеличението във Варна, заради по-високите минимални тарифи.

"Обещанието на бранша е, че няма да се отказват късите курсове, дали ще си го спазят, ще видим", заяви Бойко Рановски от Автомобилна администрация.