Политиката на служебното правителство в преработването и износа на горива, е насочена към осигуряване на по-добри цени за потребителите и съобразяване с правната рамка на Европейския съюз. Това заяви вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев в отговор на въпроси от медии.

"България в момента има най-евтините горива в Европа, което е сериозен успех. Ще продължим да работим в тази посока", каза вицепремиерът, цитиран от БТА.

Той припомни, че е подготвено и поставено на обществено обсъждане решение на Министерски съвет за разрешаване на износа на произведените в рафинерията в Бургас горива - бензин, мазут, газьол.

Христо Алексиев бе категоричен, че износът или реекспортът на суров петрол от България е абсолютно забранен. "Износът на нефтопродукти и в момента не е забранен. Продължаваме настоящата ситуация. Предишното редовно правителство на България е поискало дерогация за внос на суров петрол. Защо тогава да ограничаваме производството на своята рафинерия само до вътрешно потребление, вместо тези горива да се изнасят?".

Вицепремиерът посочи, че ако се преработват горива в по-голям мащаб, рафинерията може да си позволи по-добри цени за потребителите. По думите му по този начин България ще запази своето външнотърговско салдо и експортна ориентираност. С новите промени, които предлага служебното правителство, ще има възможност да бъдат обложени свръхпечалбите на тези, които произвеждат, преработват и търгуват с нефтопродукти.

Христо Алексиев информира, че предстои да бъде внесен законопроект в Народното събрание, който регламентира облагането на свръхпечалбите.

"Калкулациите, които сме направили показват, че свръхпечалбите от търговията и производството на горива, могат да донесат на бюджета между 800 милиона лв. и 1 милиард лв. догодина. За тази година очакваните приходи са около 100 милиона лв.", добави той.

По-рано днес Христо Алексиев се срещна с министъра на транспорта и инфраструктурата на Република Турция Адил Караисмаилоглу при ГКПП Капъкуле.

Снимка: БТА

"България и Турция предприеха много сериозни мерки за облекчаване на тежкотоварния трафик през граничните пунктове. Тези усилия ще продължат, но ще се търсят и алтернативи, свързани с железопътния и водния транспорт на стоки и товари. Целта е броят на опериращите интермодални влака да се увеличи от 7 до 22", заяви Алексиев.

До 2-3 месеца ще приключи изграждането на две нови ленти за хладилни камиони при пункта Капитан Андреево, което също ще облекчи преминаването, каза още вицепремиерът.

"След Ковид кризата и възстановяването на световната икономика, както и в резултат на войната в Украйна, всички товарни и логистични потоци се насочиха по направлението в нашия регион. В тази връзка, с турския ми колега се обединихме, че трябва да работим много по-сериозно за развитие на алтернативите, свързани с железопътния и водния транспорт", коментира вицепремиерът. По думите му, за 10-те месеца на 2022 г. в митниците на Капитан Андреево и Лесово са обработени над 100 00 товарни автомобила повече, спрямо същия период на миналата година.

Снимка: БТА

Двамата министри обсъдиха възможността за откриване на нов железопътен граничен пункт между България и Турция по линията Ямбол - Лесово - турска граница. "В областта на интермодалните превози вече имаме голям напредък - около 60-70 000 камиона от терминала в Пловдив са преминали към Турция от началото на годината", посочи Христо Алексиев.

Турската страна неколкократно благодари на представителите на българската държава за положените усилия и видимите резултати за облекчаване режима на преминаване на граничните пунктове в последните няколко месеца.

Снимка: БТА