Транспортът се оказа ахилесовата пета в зеления преход
Промените в таксономията на ЕС за синьото гориво и ядрената енергия ще станат ясни следващия месец
Европейският зелен преход ще е по-труден за някои от страните членки, смята говорителят на Европейската комисия Тим Макфий. 30 % от европейския бюджет през следващите години ще бъде заделен за осъществяване на политиките, визирани от европейската "зелена сделка" и в частност на пакета "Готови за 55", каза говорителят.
Европейската комисия обсъжда и ще предложи реформи на пазара на газ през месец декември. Това стана ясно по време на онлайн семинар на тема: "Енергийни цени и зелен преход", организиран от представителството на ЕК в България.
Вече има становище на европейския газов оператор по този въпрос с препоръки по отношение на това как водородът да се интегрира ефективно към газовата инфраструктура така че да бъдат постигнати целите на Зелената сделка на ЕС.
Говорителят на ЕК потвърди направените досега изводи, че най-трудният сектор е транспортът, където почти няма напредък, но пък целта е много висока - намаляване на емисиите с 55 % до 2035 г. и нулеви нива до 2050 г. За по-бързото постигане на тази цел все пак ЕК залага на подпомагане за изграждането на необходимата инфраструктура, включително изграждането на зарядни станции. По всичко това вече се работи, увери говорителят на ЕК.
В едно малко по-далечно бъдеще се предвижда и включването на корабоплаването и авиацията. Както е известно в този сектор намаляването на емисиите е най-трудно постижимо.
Енергетиката е в сърцевината на зеления преход и от няколко години се работи по увеличаване на дела на ВЕИ, чийто дял в крайното потребление трябва да достигне до 40 % през 2030 г. По отношение на енергийната ефективност на сградите пък целта е 49 % използване на зелена енергия през същия период. Европейската комисия търси и нови пътища за намаляване на емисиите.
Конкретно за България Макфий обясни, че средствата предвидени в европейския бюджет са за сумата от 2,7 млрд. евро. Очакването е за конкретни инвестиции във ВЕИ у нас от порядъка на 142 млн. евро в следващите десет години.
Колкото повече е участието на ВЕИ в енергийния микс, толкова повече падат цените, тъй като електроенергията от ВЕИ е най-евтина, уточняват експерти. Така реални ако се ускори тенденцията за използване на ВЕИ за собствено производство, както и създаването на енергийни общности, то ефектът ще бъде към понижение на ценовите нива.
От значение за бъдещата енергийна система и позеленяване на енергетиката е и въвеждането на умните мрежи. За целта ще са нужни и огромни инвестиции в електропреносната и електроразпределителната мрежа.
Макфий каза, че ЕК още не готова с предложенията си по отношение на таксономията, но в близките седмици ще бъде обявено какво конкретно ще бъде направено по казуса с природния газ и ядрената енергетика.
"Направихме предложение за първата вълна от таксономични регламенти, а сега текат бурни дискусии и политически дебати. Ще направим предложения и до края на годината се надявам те да бъдат представени, сподели още Макфий.
Припомняме, че редица държави, включително и България се включиха в декларация, чрез която настояват ядрената енергетика да бъде приета за преходно гориво в процеса на декарбонизация на икономиката.