Разходната част на бюджета е изготвена на база на действащи политики и действащо законодателство. Това заяви служебният вицепремиер и министър на финансите Людмила Петкова на брифинг в Министерския съвет.

Служебното правителство спазва законите на страната и не може да предложи бюджет, който не съответства на действащото законодателство, каза още Петкова, цитирана от БТА. 

С тези си думи вицепремиерът Петкова повтори казаното по-рано от служебния министър-председател Димитър Главчев, че "всички разходи са заковани и в изготвянето на държавния бюджет за догодина". Той уточни, че служебното правителство като такова няма как да прави много "резки движения" с бюджетните предложения. 

Разходната част на проектобюджета за 2025 г. е силно критикувана от политици и експерти, които я намират за прекалено щедра и рискова за финансовата стабилност на страната. Проектът бе силно критикуван и от Българската народна банка.

Като става въпрос за бюджет, си струва да припомним, че цялата разходна част е гласувана от предишни парламенти на базата на бюджет, гласуван от предишно Народно събрание, бюджет, който е изготвен от редовното правителство с финансов министър Асен Василев, каза Главчев, цитиран от БТА. Той увери, че при изготвянето на бюджета правителството е следило бюджетният дефицит да бъде в рамките на 3%, за да си запазим пътя към еврозоната. На базата на това е правена приходната част, от екип, който е правил приходната част на поне пет правителства, отбеляза служебният премиер и допълни, че досега сътресения не е имало.

Главчев изрази увереност, че и сега няма да има сътресения, но допуска народните представители "да не приемат бюджета с всичко" предложено.

Междувременно и от МВР, и от МО изразиха надежда заложените заплатни увеличения да бъдат реализирани.

Критика от бившия министър

Заради това, че е бил споменат от Главчев, съпредседателят на ПП и депутат от ПП-ДБ Асен Василев каза, че всички бюджети и актуализации на бюджети за последните четири години не са си позволявали да нарушат правилото не повече от 40% от БВП да бъде разходван. За първи път в Бюджет 2025 г., за да се дадат едни пари на силовите структури, да се дадат пари 15-20 пъти над инфлацията на държавната администрация, за да се похарчат едни пари непрозрачно, без да е ясно за какво ще отидат, са надути всички тези разходи и е нарушено 40-процентното правило", коментира Василев, цитиран от БТА.

Погледнете какво се случва с тригодишната прогноза за Бюджет 2024 г., какво се случва с перо "персонал", със сигурност не скача с 35%, отбеляза Василев. Няма прието законодателство, което да казва, че, примерно, заплатите в Министерския съвет трябва да се увеличат с 30%, категоричен е Асен Василев.

Бяха изказани много мнения от експерти и финансисти да се съкратят разходите, отбеляза на брифинга Людмила Петкова. И попита: "Кои разходи, уважаеми господа политици и експерти? Разходите на заплати и пенсии или разходите за капиталовата програма?"

Увеличението на доходите

"Няма да бъда финансовият министър, който да предложи намаляване на доходите и пенсиите на хората, нито ще възпрепятствам изпълнението на националните стратегически проекти и на проектите на общините за водоснабдяване, инфраструктура, образование, култура и социални дейности", коментира Петкова. Проблемът не е в разходите за възнаграждения и пенсии, проблемът е начинът, по който бяха увеличени, без да се основават на здрава икономическа логика. По всички приети от Народното събрание промени в законите, свързани с увеличаване на разходите за персонал, Министерството на финансите е изразило отрицателни становище, каза Петкова и добави, че "тези становища бяха изхвърлени в кошчето".

Това каза и Асен Василев - че като финансов министър е дал отрицателно становище за промени в Закона за МВР относно възнагражденията на служителите, а ПП-ДБ е гласувала против предложенията. Тогава предупредихме, че това може да взриви държавните финанси, допълни Василев. Петкова беше заместник-министър на Василев.

Не се харесва увеличението на заплатите в публичния сектор и на нас не ни харесва, но не защото са увеличени възнагражденията на хората, а защото политиката по доходите е хаос. Това е хаос, създаден не от служебното правителство, а защото липсва цялостна политика по доходите. Автоматизмът, който беше въведен за увеличаване на разходите за персонал, доведе до още по-големи диспропорции и хаос, коментира Петкова.

Капиталовите разходи

По отношение на капиталовите разходите - за да бъде осигурен икономически растеж и развитие, са необходими инвестиции. Планирани са капиталови разходи за 2025 г. в размер на 14 млрд., седем млрд. по отношение на европейските средства - това включва европейските програми и Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), седем млрд. са предвидени за министерствата, ведомствата и общините. Капиталовите разходи включват средства, които да се осигурят за започнатите и незавършени проекти, както и за нови, обясни Петкова. Тя попита "кои точно разходи от капиталовата програма да бъдат намалени? Това означава да останат започнати и незавършени проекти", добави министърът.

Заложените приходи 

Приходите в бюджета са оценени на базата на макроикономическа прогноза на Министерството на финансите, като са взети предвид ефектите от членството на страната в Шенген, ефектите от политиката по доходите и предложените приходни мерки за постигане на дефицит в рамките на заложените в закона за публичните финанси, обясни Петкова. Бяха отправени критики, че заложените приходи са фалшиви и бюджетът застрашава фискалната стабилност на страната. Не предложеният проект застрашава финансовата стабилност на страната, а приетите хаотични политики и законодателство, които са отразени в него, заяви Петкова.

Три млрд. лева приходи не постъпиха през 2024 г., както и 1 млрд. разходи са необезпечени, каза Петкова. "По тази логика трябва ли да се твърди, че и бюджетът за 2024 г. е фалшив? Разлика от четири млрд.", каза финансовият министър.

Всяка година се отписват по давност декларирани и невнесени данъци и осигуровки в размер 2 млрд. лв. Не трябва ли държавата да положи усилия да си събере декларираните и невнесени данъци, попита Петкова, имайки предвид предвидената данъчна амнистия, която би дала възможност за деклариране на недекларирани доходи.

Служебното правителство няма основания да изтегли бюджета. Въпросът е какво ще бъде решено от Народното събрание, категорична е служебният финансов министър и вицепремиер.