Скопие: Ключовите аргументи на Николоски за ж.п. линията към България бяха приети в София
Какви са позициите на двете министерства на транспорта
Трите ключови аргумента на вицепремиера и министър на транспорта на Северна Македония Александър Николоски, отнасящи се до ж.п. линията към България, част от железопътния коридор 8, са били приети по време на проведената вчера в София среща между представители на министерствата на транспорта на България и Северна Македония и представители на ЕС, се казва в съобщение на Министерството на транспорта в Скопие, за което предаде кореспондентът на БТА в Скопие Маринела Величкова.
Още по темата
Според съобщението, на срещата е било прието "да има съвместен проект за тунела (на границата между двете държави), за да не се прави тунел, който не води до никъде, България следва да завърши своята част от железницата и да се преразгледа цената, която е твърде висока, както и да се преразгледа самият проект".
"На срещата беше прието и от двете страни, че целият проект в участъка от фаза 3 (Крива паланка - участъка Деве баир) трябва да бъде преразгледан, тъй като сегашната цена е твърде висока и неразумна, с намерението да бъде намалена. Двете делегации се споразумяха също да се използва техническият проект за тунела, представен от публичното дружество Железопътна инфраструктура (на Северна Македония), а двете страни да сформират работни групи, които да подготвят необходимата документация за тунела", се казва в съобщението от министерството на транспорта на Северна Македония.
Като акцент от срещата в София от българското министерство на транспорта посочват, че двете страни са споделили "своя опит относно технически въпроси и теми, свързани с изграждането на Коридор 8, и в частност процедурите по реализацията и бъдещата експлоатация на трансграничното тунелно съоръжение "Деве баир", а "след анализ на техническите възможности и оценка на рисковете, участниците в срещата се споразумяха, че трансграничното тунелно съоръжение "Деве баир" е по-целесъобразно да бъде изградено от един изпълнител".
Представителите на ЕИБ и ЕБВР подкрепиха това техническо решение и готовността си да съдействат при подготовката и провеждането на тръжната процедура. Коя от страните ще проведе обществената поръчка за изпълнител на тунелното съоръжение, ще бъде решено на последващи разговори с потенциални финансиращи институции.
"Всеки ден ВМРО-ДПМНЕ нарушава дадено обещание и отстъпва от позициите си. Последната новина е, че железницата за България, която (беше наричана) "сляп тунел", която не беше приоритет за Николоски и Мицкоски, която беше криминална и за която трябваше да се направи ново трасе, ще бъде направена, както беше планирано. Няма промяна в строителния план и това на практика е още едно признание за работата на правителството на СДСМ и стратегическите проекти, които реализирахме за гражданите", реагираха от опозиционната партия.
С встъпването си като министър на транспорта Александър Николоски обяви, че приоритет за правителството на Северна Македония ще бъде изграждането на ж.п. коридор 10 (на север към Унгария и Австрия), а ж.п. линията към България е проблемна. По думите му по сега съществуващия проект за трасе няма да се работи, а за железопътната връзка трябва да бъде направен нов проект, съвместно с България.