Българското правителство призова правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености за навременно изграждане на участъците от трасето на Трансевропейски Коридор 8 на нейна територия. Коридорът свързва Италия, Албания, Северна Македония и България.

Призивът идва след "изявления и декларации на официални представители на Република Северна Македония, насочени към нарушаване на международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност вкл. чрез пренасочване на европейските средства за изграждане на железопътния компонент на Коридор VIII към друг транспортен проект", които българското правителство следи "с нарастваща тревожност", се казва в съобщение на Министерския съвет.

Темата за трансевропейските ж.п. коридори е актуална в последните дни в Северна Македония, след като министърът на транспорта Александър Николоски заяви, че приоритет за страната е Коридор 10, който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция, и ще разговаря с донорите средствата, договорени за изграждането на Коридор 8, който свързва Италия, Албания, Северна Македония и България, да бъдат пренасочени към Коридор 10. Намерението беше потвърдено и от премиера Християн Мицкоски. Скопие смята Кородорът към България за "най-скъпата железница в Европа" (виж по-долу аргументите).  

Трансевропейски Коридор 8 не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС, се казва в позицията на българското правителство. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Kоридор 8 отслабва колективната сигурност на Алианса, подчертава българското правителство.

Каква е позицията на ЕС

ЕС подкрепя изграждането на железопътните коридори 8 и 10, а с правителството на Северна Македония има открит и добър диалог по този въпрос, казва в интервю за радио "Свободна Европа" посланикът на ЕС в Скопие Дейвид Гиър.

Интервюто на специалния представител на Германия за Западните Балкани Мануел Сарацин за БНР, в което той казва, че "транспортните коридори в Европа са от компетенцията на Брюксел" и смята, че "не е в правомощията на една отделна държава да променя европейските приоритети в транспортната политика", беше широко отразено в страната.

"Ние напълно подкрепяме и двата коридора. Коридор 8 е необходим, за да има транспортен коридор, който да минава от Адриатическо до Черно море, напълно подкрепяме и Коридор 10. Това наричаме трансевропейска мрежа. Така че това, за което говорим с правителството, е как може да бъде оказана най-добра подкрепа и колко "зрели" са различните проекти за Коридор 8 и Коридор 10. Ще продължим дискусиите и ще видим докъде ще стигнем. Не мисля, че под въпрос е принципът (за необходимостта от Коридор 8). Те (правителството) поставиха редица въпроси относно осъществяването и изпълнението на това, което е предложено. Въпросът е в изпълнението и в бързината. Не говоря за прехвърляне на средства между единия и другия коридор. Това е отделен въпрос. Има всякакви технически въпроси, с които няма да ви отегчавам. Това, което казвам, е, че инвестираме, виждаме необходимост и в двата коридора и вярваме, че и двата могат да бъдат осъществени", казва в интервюто Дейвид Гиър, цитиран от БТА.

Изявленията от Скопие

На 22 юли премиерът Мицкоски каза, че проектите, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени и като пример посочи ж.п. линията към България, част от транспортен Коридор 8, която според него "завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро".

"Моля ги (има предвид донорите) да изразходваме тези пари за модернизация на ж.п. линията от Коридор 10 и влаковете да се движат със 100, вместо с 30 км./ч. и вместо бюджетът на държавната компания Македонски железници - Инфраструктура да бъде намален три пъти, да бъде увеличен три пъти. Вместо да имаме един работещ локомотив за пръв път след две години, да купим 5 нови локомотиви, за да имаме повече композиции, които ще минават през страната", каза Мицкоски.

Ден по-късно вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Александър Николоски потвърди позицията на премиера, като заяви, че правителството на Република Северна Македония ще поиска от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Eвропейската инвестиционна банка (ЕИБ) част от средствата за изграждане на ж.п. линия до границата с България, част от Коридор 8, да бъдат пренасочени към изграждането на ж.п. Коридор 10 и рехабилитацията на съществуващата линия.

"Трябва да седнем сериозно с България, да видим дали това е най-добрият проект, дали могат да го изпълнят от своя страна и дали има алтернативни, по-евтини решения, които да изградим заедно, с които ще се реализира проект, който е устойчив и не е толкова скъп", посочи Николоски по време на инспекцията на строителството на пътя Ранковце-Крива Паланка, цитиран от БТА.

Николоски уточни, че железопътна линия между Скопие и Куманово вече е изградена, участъкът от Куманово до Беляковце се строи и е пред завършване, макар и бавно се строи и линията от Беляковце до Крива Паланка, от която по думите му са завършени едва 15 процента; под въпрос обаче е третата част на ж.п. линията от Крива паланка до границата с България.

"Този проект има няколко недостатъка. Първо минава през Крива паланка и трябва да се съборят 20 къщи, това са 20 семейства, чиито животи трябва да бъдат унищожени. Второ, минава през планина и влаковете няма да могат да се движат с повече от 60 километра в час... и трето - завършва с тунел, който не води до никъде от другата страна, защото можем да го изградим само до наша територия, а българите нямат проект", заяви Николоски.

Той уточни, че от българска страна "има железопътна линия до Гюешево, но няма железопътна линия до границата".

"Ще строят ли българите и кога ще строят е въпрос, на който все още нямаме отговор. На следващо място, този проект предвижда изграждането на 22 тунела само на 24 километра железопътна линия, което е нереалистично, няма изпълнител в Европа, който да може да построи 22 тунела за период от четири години. Няма такава компания и затова сериозни фирми не кандидатстват", каза Николоски, според когото прогнозната стойност на последния участък от ж.п. Коридор 8 е общо 560 милиона евро, от които 350 милиона евро са заеми, а изграждането му ще бъде "най-скъпата железница в Европа".