Колосалният план на САЩ за ускоряване на прехода към зелени енергии е "много опасен за Европа", предупреди днес главният изпълнителен директор на "Еърбъс" (Airbus) Гийом Фори, цитиран от Франс прес и БТА. Така той призова Стария континент да излезе от рамките на сегашните "полумерки".

Европейският самолетостроител разполага със заводи и от двете страни на Атлантика.

Законът за намаляване на инфлацията (IRA), големият план на американския президент Джо Байдън за борбата срещу климатичните промени, предвижда инвестиции от 370 милиарда долара в производство на батерии за електрически автомобили, соларни панели, но и устойчиви авиационни горива.

"Законът за намаляване на инфлацията е много положителен от гледна точка на авиацията, но е крайно отрицателен за европейската промишленост", заяви пред "Франс ентер" Гийом Фори. Положителен е защото субсидира значително прехода по отношение на горивата и сме свидетели колко бързо промишлеността се адаптира към това, което правят САЩ, където се инвестира мащабно. Така могат да бъдат закупени декарбонизирани горива на много конкурентни цени, отбелязва шефът на "Еърбъс".

Законът обаче "привлича инвестиции в САЩ, което поставя европейската промишленост в неизгодна позиция", изтъкна Фори. "Като европеец смятам, че Законът за намаляване на инфлацията e много опасен за Европа, която реагира трудно."

"Европа избра методи, които имат по-принудителен характер с данъци, бариери, за да се опита да трансформира индустрията си и реално е много по-интересно да се отиде там, където има помощи, а не пречки и данъци. САЩ са напът да дестабилизират играта", анализира ситуацията шефът на "Еърбъс".

"Европейците трябва да се вдъхновят от американския закон", пледира той. "За момента има само полумерки, които са въведени и се опасявам за капацитета на Европа или за липсата на капацитет на Европа да върви толкова бързо и толкова силно", заключава Фори.

Смята се, че авиацията е един от секторите, които най-трудно ще се декарбонизират, като не се очаква самолетите да постигнат целта за нулеви емисии поне за десетилетие. В най-близки срокове устойчивото гориво е една от малкото опции за намаляване на въглеродния отпечатък.

ЕС днес постигна споразумение за определяне на обвързващи цели за авиокомпаниите в Европа с намерението да увеличат използването на устойчиви авиационни горива.

Авиокомпаниите ще получат около 2 милиарда евро финансиране от въглеродния пазар на ЕС, за да се подпомогне прехода към устойчиви авиационни горива.

Биогоривата се причисляват към възможните устойчиви авиационни горива, стига да съответстват на критериите на ЕС за устойчивост на биомасата.

Нисковъглеродният водород, който се произвежда от ядрена енергия, също е допустим, а това е победа за страни като Франция, в които атомната енергия заема голям дял от енергийния сектор.

ИЗБРАНО