Министърът на търговията на САЩ Уилбър Рос предположи в интервю за "Файненшъл таймс", че преговорите могат да бъдат начин за облекчаване на търговското напрежение с Европейския съюз.

Новите преговори с Европейския съюз биха могли да бъдат алтернатива на налагането на американски тарифи върху вноса на автомобили от ЕС през следващия месец, предположи той в интервю за водещото финансово издание, което беше публикувано в сряда и беше цитирано от Ройтерс.

По-рано тази година президентът Доналд Тръмп декларира, че някои вносни превозни средства и части за тях представляват заплаха за националната сигурност, но отложи решението си за ноември дали да наложи митнически тарифи, като целта на това отлагане беше да се даде повече време за търговски преговори с Европейския съюз.

"Една от опциите е просто да се каже: "Аз просто няма да правя нищо", втората ще бъде да се наложат тарифи за някои или за всички държави, а третата може да представлява някаква друга форма на договаряне", отбеляза Уилбър Рос, описвайки вариантите, които се разглеждат от Тръмп.

През миналия петък САЩ започнаха да въвеждат тарифи върху европейски внос на стойност 7,5 млрд. долара, като обмитяваните стоки варират от британско уиски и френско вино до испански маслини и сирена от целия ЕС, включително италианското Пармиджано-Реджано. Митата са в отговор на решението на Световната търговска организация (СТО) да подкрепи жалба на САЩ относно неправомерните субсидии в рамките на ЕС за самолетостроителната компания "Еърбъс"

Уилбър Рос отхвърли критиките към тази предприета стъпка, като заяви пред "Файненшъл таймс", че тарифите не се налагат едностранно и че мярката е взета с "пълната подкрепа" на Световната търговска организация.

Коментирайки отделно търговските преговори с Пекин, той посочи, че Китай следва "добросъвестно" уверенията, дадени през октомври, да продължи напред с големите покупки на американски селскостопански продукти.

Относно факта, че предоставеният от администрацията на Тръмп генерален лиценз на за американските компании да продават оборудване на китайския технологичен гигант "Хуавей" (Huawei Technologies) изтича през ноември, Рос отбеляза пред "Файненшъл таймс", че това не е твърд краен срок и че той може да бъде променен.

"Крайните срокове са в рамките на нашия контрол. Можем да ги съкратим, можем да ги удължим, можем да направим каквото и да е - в този момент те се третират отделно и независимо от водените търговски преговори", каза Уилбър Рос.

Той преценява, че има вероятност "далеч по-добра от 50 на 50" относно възможността да бъде подписана ограничена търговска сделка между Вашингтон и Пекин по време на срещата на върха на Азиатско-тихоокеанското икономическо сътрудничество (АТЕС), която ще се проведе през ноември в Чили.