Премиерът на Обединеното кралство Риши Сунак отложи забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 г. за 2035 г., срещу която силно се противопоставят някои производители на автомобили, пише в. "Файненшъл Таймс".

Той заяви, че с този ход Великобритания се приравнява към страните от ЕС, но веднага откри разделителна линия по отношение на екологичните политики с лейбъристите, които обещаха да възстановят срока до 2030 г., ако партията спечели следващите избори.

Сунак също така смекчи целта за поетапно спиране на използването на нови газови котли до 2035 г., като въведе изключение за най-затруднените домакинства, така че "изобщо да не им се налага да преминават към друг вид отопление".

Сунак, който предпочете да не присъства на срещата на върха на ООН по въпросите на изменението на климата в Ню Йорк тази седмица, заяви, че неговият "прагматичен" подход ще позволи на Великобритания да постигне целта си за нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г., без да налага на домакинствата ненужни сметки в размер на "5000, 10 000 или 15 000 паунда".

Въпреки че Сунак настояваше, че изявлението му "не е свързано с политиката", щабът на Консервативната партия веднага изготви дълъг списък с "въпроси към лейбъристите относно нулевите емисии".

Сунак има за цел да представи лидера на лейбъристите сър Киър Стармър като "екозелот", готов да наложи своята зелена програма на затруднените семейства.

Лейбъристите заявиха, че отлагането на датата на постепенното спиране на бензиновите и дизеловите автомобили ще "повиши разходите на британските семейства с милиарди лири, тъй като електрическите превозни средства имат по-евтини разходи през целия живот".

В други политически промени Сунак се отказа от по-строги правила за енергийна ефективност за наемодателите и отложи забраната за нови котли на нафта от 2026 г. за 2035 г.

Същевременно кабинетът одобри планове за увеличаване с 50% на субсидиите за домакинствата за модернизация на бойлери до 7500 паунда и за "ускоряване" на проектите в системата за планиране, които ще включат електроцентрали за възобновяеми енергийни източници към електрическата мрежа.

Сунак също така изключи редица други политики, за които твърди, че са били обсъждани, като например изискването хората да ползват общи автомобили, да ядат по-малко месо и млечни продукти, да летят по-малко или да използват седем контейнера, за да подпомогнат рециклирането.

Бившият министър-председател Борис Джонсън поведе атаките срещу промяната на политиката на Сунак, като заяви, че бизнесът се нуждае от "сигурност", и добави: "Не можем да си позволим да се поколебаем сега или по някакъв начин да изгубим амбицията си за страната".

Но като нападна Джонсън, който обяви много от амбициозните цели за нулево нетно замърсяване, Сунак заяви, че политиците "в правителствата от всички разновидности не са били честни по отношение на разходите и компромисите".

Сунак заяви, че настоящата програма ще наложи "неприемливи разходи на затруднените британски семейства", и заяви, че в крайна сметка тя ще доведе до провал на националния консенсус за справяне с изменението на климата.

Много депутати от Консервативната партия приветстваха новите предложения. Министърът на вътрешните работи Суела Брейвърман заяви: "Няма да спасим планетата, като фалираме британския народ".

Но депутатите тори, представляващи избирателни райони в Южна Англия, бяха обезпокоени. Един от тях заяви: "Те смятат, че това ще подкрепи гласовете ни на местата с "червена стена", но ще загубим и последните остатъци от подкрепа, която имахме сред младите и либералните представители на средната класа."

Сър Алок Шарма, бивш министър от Консервативната партия и бивш председател на срещата на високо равнище за климата COP26, заяви, че отказът от зелената програма ще остави планетата "на животоподдържащ режим". Лорд Зак Голдсмит, бивш министър на околната среда от торите, заяви, че това е "момент на срам".

Производителите на автомобили инвестираха в производството на електромобили въз основа на правителствения план за забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 г. - срок, от който Сунак сега се отказа.

Ръководителят на Ford UK Лиза Бранкин заяви: "Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството на Обединеното кралство: амбиция, ангажираност и последователност. Облекчаването на срока до 2030 г. ще подкопае и трите."

Make UK, търговската организация, която представлява британските производители, заяви: "Намаляването на правителствените цели за нулево нетно потребление е огромно препятствие за производителите, които се нуждаят от стабилност и увереност, за да инвестират."

Toyota обаче приветства хода на Сунак, заявявайки, че решението "признава, че всички нискоемисионни и достъпни технологии могат да играят роля в прагматичния преход към превозни средства".

Японският автомобилен производител последователно твърди, че хибридната технология е необходима в части на света, където потребителите не могат да си позволят електрически превозни средства или където зареждането е трудно, пише още "Файненшъл Таймс".