От 2035 година продажбата на нови автомобили с вътрешно горене ще бъде забранена в Европейския съюз.

Евродепутатите и държавите членки се споразумяха снощи по емблематичен регламент за европейските климатични цели, като одобриха "смъртния акт" на новите превозни средства с двигатели с вътрешно горене за 2035 година, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Одобреният текст се основава на предложение на ЕК от юли 2021 година.

"Всички нови коли и микробуси, които ще се продават в ЕС от 2035 г., ще трябва да бъдат с нулеви емисии", съобщи на сайта си Европейският парламент.

На практика става невъзможна продажбата на нови превозни средства, задвижвани с бензин и дизел в целия Европейския съюз. Спира продажбата и на леки коли, и на бусове, както и на хибриди, което е в полза на 100-процентовите електромобили.

Забраната се отнася само за нови покупки на коли, не и за тези автомобили, които вече са в движение.

"Това е историческо решение на ЕС за климата", коментира в Туитър френският евродепутат Паскал Канфен, председател на комисията по околната среда в европарламента след неколкочасови преговори.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен изрази задоволството си от "ключовия етап" за климатичните амбиции на ЕС, който ще "стимулира иновациите и нашето индустриално и технологично лидерство".

Европейската автомобилна индустрия обяви, че е "готова да приеме предизвикателството" след това "безпрецедентно решение", като същевременно призова ЕС да осигури необходимите "условия" за изпълнението на тази цел, най-вече разширяване на мрежата от зарядни станции за електрически автомобили.

Германската асоциация на автомобилната индустрия Фау Де А (VDA) обаче разкритикува решението на ЕС да забрани продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от 2035 година, предаде ДПА.

"Нехайно е да се поставят цели за периода след 2030 година, без да можем да направим съответните промени въз основа на текущото развитие", заяви в комюнике президентът на браншовата организация Хилдегард Мюлер.

Той даде за пример разширяването на инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили, неизбежната зависимост от суровини и възможността за генериране на електроенергия от възобновяеми източници.

"ЕС трябва незабавно да премине в офанзива, подготвяйки рамковите условия", каза Мюлер.

В допълнение той се изказа в полза на вече съществуващия парк от двигатели с вътрешно горене и подчерта, че с тях може да се оперира по климатично неутрален начин. За тази цел ще са нужни и синтетични горива, добави Мюлер.

Това е първото споразумение по текст от европейския пакет за климата "Готови за цел 55" (Fit for 55), целящ да намали с най-малко 55 на сто до 2030 година спрямо 1990 година емисиите парникови газове на ЕС.

Документът потвърждава целта за съкращаване на въглеродните емисии за 2030 година с 55 на сто за нови автомобили и 50 на сто за нови ванове спрямо 2021 година.

Дерогация се предоставя на "нишови" производители или на тези, които произвеждат под 10 000 превозни средства годишно, което им позволява да бъдат оборудвани с двигател с вътрешно горене до края на 2035 година. От тази клауза, често наричана "Новела Ферари", ще се възползват предимно луксозните марки.

Преговарящите се споразумяха да "започнат подготовката на законово предложение през 2025 година, за да създадат Фонд за справедлив преход" за автомобилния сектор, заяви Паскал Канфен.

В автомобилния сектор са заети пряко или непряко над 13 милиона европейци или 7 на сто от пазара на труда в ЕС, според Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).