Френският автомобилостроител Рено (Renault) съобщи, че планира съкращаване на 15 000 работни места в цял свят, от които 4500 във Франция, предадоха Ройтерс и Франс прес. Мярката се предприема в рамките на план за икономии за 2 милиарда евро за период от три години, включващ преструктуриране на инженеринговата дейност и средствата за производство.

"Планът е жизненоважен", заяви генералната директорка Клотилд Делбос в комюнике.

Рено страда от свръхмощности в производството си в световен план. През февруари компанията обяви първа загуба от десет години и започна с отслабени позиции кризата с коронавируса.

Планът за съкращения представлява намаление на щата с малко под 10 процента. Миналата година служителите на Рено по света са били 180 000, а във Франция - 48 500.

"Това ще става чрез естествено и доброволно напускане", уточни пред Ройтерс Франк Даут, представител на синдиката Се Еф Де Те (CFDT), след извънредно заседание на синдикатите. Той допълни, че ръководството е обещало всичко да бъде съгласувано с държавните власти и профсъюзните организации.

Планът на групата, обединяваща пет марки - освен Рено, също и Алпин (Alpine), Дачия (Dacia), Лада (Lada) и Самсунг мотърс (Samsung Motors) - засяга четири обекта във Франция: в Кодан, Шоази-льо-Роа, Диеп и Мобьож. Той включва и прекратяване на производството на автомобили във Флен и спиране на модела Зое (Zoe) след 2024 година. Заводът там ще бъде преструктуриран и ще поеме дейността на обекта в Шоази-льо-Роа, където 260 души работят по рециклиране на авточасти.

В международен план Рено обяви спиране на проекти за увеличаване на мощности в Мароко и в Румъния. Компанията обмисля адаптиране на производствените мощности в Русия и рационализация на изработката на скоростни кутии по света.

След медийните слухове за закриване на обекти във Франция, френският президент Еманюел Макрон във вторник поиска гаранции за бъдещето на служителите. Той предупреди Рено, че гарантираният от държавата заем от 5 милиарда евро няма да бъде подписан преди да бъдат проведени разговори в началото на идната седмица.

Френската държава е най-големият акционер в групата с дял от 15 процента от капитала.