По-изгодни хляб, месо, мляко, яйца, олио, плодове, зеленчуци и консерви във веригите от ноември
Министерството на икономиката и индустрията започва инициативата "Достъпно за вас", която цели да направи достъпен за потребителите пакет от стоки от първа необходимост, тя няма да е със задължителен характер
Министерството на икономиката и индустрията започва инициативата "Достъпно за вас" от началото на ноември, която цели да направи достъпен за потребителите пакет от стоки от първа необходимост, предлагани в търговските вериги, за определен период от време. Хоризонтът на инициативата е осем месеца, каза министър Богдан Богданов по време на първото издание на форума за модерна търговия More than trade, организиран от Сдружението за модерна търговия (СМТ).
Той съобщи, че представителите на търговските вериги вече са получили покана за среща в Министерството утре и в петък и ако желаят, да декларират подкрепата си за инициативата.
"Ако успеем да обединим усилия и разчитаме на пазарни механизми, бихме могли да постигнем дори по-добри ефекти от налагането на една надценка", обърна се министърът към представителите на търговските вериги. По думите му по този начин ще се отвори възможността за конкуренция между различните участници на пазара, а потребителите ще бъдат повече информирани за това какво и откъде биха могли да си купят.
Той посочи, че инициативата няма задължителен характер, допълва БТА. Става дума основно за няколко групи стоки - хляб и зърнени храни, месо и месни продукти, мляко и млечни продукти, яйца, маслени и растителни мазнини, плодове и зеленчуци, консервирани храни.
Целта е да се маркира определен пакет, насочен изцяло към малката потребителска кошница, с фиксирани от веригите цени на продуктите. В тази връзка в магазините ще има информационно табло под логото на кампанията за конкретната седмица с данни за продуктите, които влизат в очертания пакет и за най-добрите цени, на които веригите биха могли да ги предложат за съответния период. "Ние не искаме да ви ограничаваме вас или потребителите в два типа варива, три типа зеленчуци или един тип кисело мляко с определена масленост, а отваряме възможно най-много списъка с продукти, за да може потребителите и да се хранят здравословно", каза министърът. Всяка верига ще преценява за съответната седмица кои ще са продуктите, които ще се включат в "кошницата" от определените групи.
Министърът каза, че няма да има ограничение в инициативата да се включат и търговците, които предлагат нехранителни продукти.
За да бъдат информирани повече потребителите, Министерството предлага продуктовата кошница за съответната седмица да се включи в брошурите на веригите, включително и в дигиталните им издания.
Богданов акцентира, че инициативата не трябва да става за сметка на производители или дистрибутори на по-ниско ниво от веригата за доставки. По тази причина ведомството ще предложи на желаещите да се включат в инициативата да се съобразят с механизма на ЕК за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти.
"Желанието на Министерството е информацията за тези продукти да се предава на седмична база към НСИ", каза Богданов. Ефектът от инициативата ще се проследява на седмична база, включително и през Държавната комисия за стоковите борси и тържищата и през Комисията за защита на потребителите, която ще подава информация към ведомството, а няма да контролира цените, каза министърът.