Пеканов: Крайният резултат от Плана за възстановяване трябва да е по-висок от заложените 12,6 млрд. лв.
Той коментира, че с някои министерства и институции е работил отлично и е много благодарен, но, за съжаление, в други сфери проектната и експертна готовност не е била на ниво
"Крайният резултат за икономиката и българските граждани от Плана за възстановяване трябва да бъде дори по-висок от заложените за България 12,6 млрд. лева, тъй като тези инвестиции идват както за възстановяване, така и за устойчивост и повишаване на потенциала на икономиката чрез инвестиции в умения, дигитализация, инфраструктура и дългосрочно по-висок растеж, съответно по-голямо благоденствие". Това коментира служебният вицепремиер по управление на европейските средства Атанас Пеканов в телевизионно предаване, съобщиха от неговия кабинет.
Той изрази надежда, че средствата ще бъдат използвани именно по този начин, за да тръгне държавата ни по нова траектория.
Пеканов посочи, че в плана е заложено реновиране на класните стаи в училищата и подготовка на учители и ученици със специфични умения, които да спомогнат за отключване на пълния потенциал на бъдещите поколения. По отношение на проекта за купуване на седем медицински хеликоптера, Пеканов заяви, че това е трябвало да се случи отдавна, защото става дума буквално за спасяване на човешки животи. Вицепремиерът обърна внимание на проекта за ВЕИ мощности на покривите на къщите, който ще доведе до намаляване на сметките и до повече разполагаем доход в домакинствата. Развива се и проектът за центрове за лечение на инсулти, като вече е заложено да се изградят седем центъра, така че да се гарантира бърза реакция в критични ситуации.
Заложена е реформа в социалната сфера, която е много важна и адресира дългогодишни критики към България от страна на Европейската комисия, свързани с твърде ниския размер на гарантирания минимален доход, който не е индексиран дълго време. Вицепремиерът благодари на екипа на Министерството на труда и социалната политика за тази реформа, както и за поетите стъпки към актуализиране на пенсиите, така че да се помогне на хората под линията на бедността.
Пеканов коментира, че с някои министерства и институции е работил отлично и е много благодарен за свършената от тях работа, но за съжаление в други сфери проектната и експертна готовност не е била на ниво.
"За съжаление, в някои сфери през годините експертният потенциал е бил нарязан за скрап", заяви Пеканов.
Например, заложен е бил важен голям проект за реновиране на напоителните системи, но в рамките на комуникацията в последната година със службите на ЕК този проект не е бил защитен адекватно с експертна оценка и не е отговарял на изискванията от Брюксел.
По отношение на парите за София, Пеканов още веднъж коментира, че не става дума за личен спор с Йорданка Фандъкова, а за неговото експертно икономическо мнение, както и за официалните регулации, заложени в Механизма за възстановяване и устойчивост, които наблягат на нуждата от регионална и социална кохезия.
Що се отнася до сроковете и изпращането на плана за одобрение, Пеканов коментира, че много от проектите са готови да започнат веднага и е хубаво това да се случи скоро, но от друга страна е важно да има приемственост и следващото редовно правителство да е готово да изпълнява проектите и най-вече реформите, от които зависят средствата.
"Ако обещаем нещо, което следващото правителство няма консенсус да изпълнява, ще загубим парите", предупреди той и отново увери, че е готов на срещи във всякакъв формат с новото Народното събрание и различните парламентарни групи, за да им представи ревизирания вариант на плана и да се търси съгласие.
Основните отворени въпроси са свързани с върховенството на закона и бъдещето на въглищните централи, като и по двете теми се изискват важни политически решения, които трябва да бъдат взети от демократично избраните народни представители, обобщи Атанас Пеканов. Друго важно решение е какъв да бъде точният баланс между безвъзмездната помощ за бизнеса и кредитите, които те ще могат да получат от програмата за икономическа трансформация, залегнала в плана.