От юли - тол такса и за второкласните пътища, от януари - по-евтини винетки
Превозвачите не са съгласни с размразяването на нулевата ставка за тези пътища, изчисляват двойно и тройно вдигане на разходите
Тежкотоварните камиони ще плащат такси за преминаване и по второкласните пътища у нас, считано от 1 юли. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на второто обществено обсъждане за промени в тол системата. Той представи промени в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.
По думите му платената пътна мрежа няма да се разширява, тъй като и в момента тя обхваща второкласните пътища, но за тях не се заплаща нищо. Площта на този вид пътища е около 3000 км.
Таксата, която ще се събира от средата на година, ще бъде от 2 до 7 стотинки на километър за превозните средства от 3.5 до 12 тона.
В същото време, според плановете на Министерството на регионалното развитие винетните такси за пътните превозни средства до 3.5 тона ще поевтинеят с 10% от януари догодина. Там, където сумата не е цяло число, ще бъде закръглено в полза на потребителите. Така например, най-търсената винетка - годишната, която в момента струва 97 лв., от догодина би струвала 87,3 лв. Това означава, че ще бъде закръглена на 87 лв.
Предлаганите промени са направени по ценовия модел, изработен от Световната банка и са съгласувани от Европейската комисия, допълни министър Караджов.
Ето какво още предлагат от регионалното министерство за второкласните пътища, в зависимост от екологичния клас на превозните средства:
∙ Автобуси до 12 т ще заплащат от 2-5 стотинки на км;
∙ Автобуси над 12 т ще заплащат 3-6 стотинки на км.
Предложено е и увеличение на тарифата за първокласните пътища, като след промяната в зависимост от екологичния им клас:
∙ ППС над 3.5 т - 12 т ще заплащат от 6-9 стотинки на км;
∙ Автобуси до 12 т ще заплащат от 3-7 стотинки на км;
∙ Автобуси над 12 т ще заплащат 4-8 стотинки на км.
Предложението за автомагистрали е:
∙ ППС над 3.5 т - 12 т ще заплащат от 10-13 стотинки на км;
∙ Автобуси до 12 т ще заплащат от 4-8 стотинки на км;
∙ Автобуси над 12 т ще заплащат 5-9 стотинки на км.
"Знам, че няма да харесате предложенията ми и можех да си спестя тези главоболия просто като не предприемам нищо и като продължаваме да возим за нула стотинки по второкласната мрежа, както направиха всички мои предшественици, но това няма да реши проблемите на инфраструктурата, а те ще се задълбочат", обясни Гроздан Караджов.
От своя страна представители на превозвачите изразиха несъгласие с предложените промени. Йордан Арабаджиев от Съюза международните превозвачи посочи, че по негови сметки увеличението на разходите за тол такси е от 2 до 3 пъти.
Посредниците в събирането на тол такси или т.нар. доставчици на услуги остават, съобщи още министър Гроздан Караджов. Преговаря се обаче за намаляване на комисионната, която събират, уточни той, без да посочи с колко ще бъде намалена. В момента тя е 7%.
По думите на министъра намерението на правителството е да вложи тази година 2,6 млрд. лева в подобряване на пътната мрежа у нас.