Никола Стоянов: 25-те стотинки отстъпка за литър гориво са по-скоро лобистка, а не социална мярка
По думите на министъра на икономиката тя "на практика финансира "Лукойл"
"Мярката от отстъпка от 25 стотинки за литър гориво не е социална, а по-скоро лобистка. С тази мярка в фактически от бюджета на държавата от данъците на всички хора, независимо имат ли автомобили, нямат ли, се финансира "Лукойл". Това каза служебният министър на икономиката Никола Стоянов пред bTV.
"Когато се приема тази мярка само за няколко дни цените се повишиха с повече от 30 стотинки на горивата. На практика тази мярка позволява дори и при по-високи цени компанията да не се притеснява от спад в това хората да почнат да зареждат по-малко горива, тъй като държавата финансира една част от цената", добави той.
Стоянов обясни, че се мисли в посока замяна на тази мярка, но заради зимата и празниците засега е удължена.
"Когато хората свикнат с една мярка, ние не искаме да я спрем преди да имаме алтернатива. Разбира се тя е в помощ на гражданите. Всяка помощ в тези времена е важна и именно на прага на зимата и при коледните празници ние счетохме, че не е хубаво мярката да бъде спирана. В момента работим по пакет от мерки. Те на следващ етап ще я заменят, така че преди да сме готови с него, мярката не бива да бъде спирана", добави той.
Той спомена една от готвените мерки, която ще бъде с подоходен критерий. Тя ще е през фонд, в който ще се вземат свръхпечалби от дружествата.
Горивата са поевтинели с 5% до 7% заради отстъпката от 25 ст. на литър
Литър бензин се търгува по бензиностанциите от 2,47 до 3,22 лв., дизелът - между 2.83 и 3.48 лв., а пропан-бутанът - от 99 ст. до 1,32 лв.
"Хората с доходи до 1000 лв. ще получават помощи от специален фонд, като в регламента, където е и дерогацията, ясно е разписано и за какво могат да се използват отнетите свръхпечалби. Там става дума да се помага и на бизнеса, а не само на гражданите. Ще се помага за намаляване на консумацията на електроенергия, за използване на възобновяеми източници и така хората, които получават месечно възнаграждение под 1000 лв. ще имат възможност за финансова помощ.", каза той.
Той обясни, че ще се мисли не толкова за помагане през горивата, защото подобни уязвими групи едва ли имат и автомобили.
"Много от тези хора нямат леки коли и те няма да получат помощ, ако ние отново да кажем компенсираме цена на горива. Напротив, идеята ще е в духа и на зелената сделка и въобще на зеления преход, който правим, да се стимулира обществения транспорт, а не всеки да пътува с личен автомобил. Помощта ще е под формата и на ваучери за обществен транспорт включително, обясни Стоянов.
Той коментира и дерогацията и възможността още 2 години да продаваме преработения руски петрол на държавите в Европейския съюз, за които ембаргото е в сила.
"Целта е да защитим българските граждани и фирми. Не изнасяме бензин. Ние сме в постоянни разговори. Тази рафинерия няма как в момента с краткосрочни решения да бъде захранвана по друг начин и се дава дерогация. Това е, което ни казва дерогацията. Те ни дават срок да се справим с този проблем, тъй като са наясно с него. Дава се време българският пазар да бъде задоволен с горива. Най-вече дизел, който е изключително важен, има остатъчни продукти, които трябва и могат да бъдат изнасяни, включително керосин. Примерно 1 самолет не може да излети от България. Целия керосин се произвежда там", поясни Стоянов.
Относно военната помощ за Украйна, която страната ни реши да предостави, той категорично заяви, че това не ни вкарва във война.
"Много държави от цяла Европа така помагат на Украйна и не мисля, че някой от тях е във война. Във връзка с решението на парламента, правителството и по специално министерство на отбраната много внимателно анализира това. Бяха взети предвид и желанията на украинската страна. И там, където се пресекат фактически и нашите възможности, и техните желания, това е и което им даваме. Тоест това, с което им помагаме, е нещо много нужно за тях", подчерта служебният министър на икономиката.