Китайското правителство обяви днес, че започва ответно разследване за търговски практики на ЕС, включително използването на антисубсидийни проучвания, предаде ДПА.

ЕС започна разследвания на субсидии, получени от китайски доставчици на компоненти за вятърна и слънчева енергия, както и на Китайската железопътна компания.

Брюксел проучи офертата на държавния китайски производител на влакове за обществена поръчка от българското Министерство на транспорта поради опасения за конкуренцията, но прекрати проверката през март след оттеглянето на китайското дружество (виж по-долу).

Китайското търговско министерство обяви, че ще стартира ответно разследване, за да прецени дали тези действия на Брюксел целят да издигнат "инвестиционна и търговска бариера" пред китайските компании.

Разследването ще се фокусира върху промишлените политики на ЕС относно жп локомотивите, фотоволтаичните системи, вятърната енергия и оборудването за безопасност.

Проучването трябва да бъде завършено до 10 януари 2025 г., съобщи китайското министерство, въпреки че е възможно удължаване.

Съществува напрежение във връзка с китайския износ на чуждестранните пазари, като Вашингтон и Европа обвиняват Пекин за това, че подкрепя сектори като зелените технологии с мащабни държавни субсидии.

Те твърдят, че Китай съзнателно създава този "свръхкапацитет", а след това стоварва стоките на техните пазари на изкуствено ниски цени и подкопават местния бизнес. Китай отхвърля тези обвинения.

Друг спорен момент са електрическите превозни средства, произведени в Китай, върху които ЕС налага наказателни мита от миналата седмица. Тази мярка накара Пекин да започне антидъмпингово разследване на свинско месо и продукти от свинско месо от ЕС. Пекин провежда подобно разследване и за европейските производители на алкохол.

Днешното решението на Китай идва в отговор на разследвания на ЕС, засягащи например китайски производители на вятърни турбини, за които се твърди, че са спечелили несправедливо конкурентно предимство чрез субсидии.

Българската връзка

През февруари стана известно, че Европейската комисия ще разследва обществената поръчки на Министерство на транспорта за доставка на влакове, финансирана по Плана за възстановяване и устойчивост, за доставка на 20 електрически "push pull" влака на стойност над 1.2 млрд. лв.

Тревога в Брюксел предизвика участието на китайската CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., дъщерно дружество на CRRC Corporation, което според ЕК получава чуждестранна субсидия, която изкривява вътрешния пазар, и затова предлага двойно по-ниска тръжна цена.

Оферти по поръчката за доставка на електрическите влакове, обучение на персонал и 15-годишна поддръжка подадоха единствено испанската Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Ценовото предложение на испанската компания бе за над 1.2 млрд. лв., а на китайската два пъти по-ниско - малко над 639 млн. лв.

Оценяващата комисия обаче намери пропуски в предложенията им и прекрати търга.

На свой ред през месец май разследване на поръчката започна и Комисията за защита на конкуренцията по жалба на испанската компания.