Канада налага мита за китайските електромобили, стомана и алуминий
Правителството обяви 100% данък върху китайските електрически автомобили и 25% върху вноса на стомана и алуминий.
Канада налага мита от 100% върху вноса на електромобили, произведени в Китай и 25% за китайски алуминий и стомана. По този начин страната застава зад западните съюзници и предприема стъпки за защита на местните производители, предава Блумбърг (Bloomberg) и Асошиейтед прес (Associated Press), цитирана от БТА.
Още по темата
- ЕС налага допълнителни мита върху вноса на китайски електромобили
- "Фолксваген" разкритикува европейските вносни мита за електромобили, произведени в Китай
- Твърди се, че Германия ще се въздържи при гласуването на митата за китайски електромобили
- ЕС разко намали митата на произвежданите в Китай коли на Tesla
"Играчи като Китай избраха да си дадат несправедливо предимство на световния пазар", заяви Трюдо на правителствено заседание в Халифакс, Нова Скотия.
Икономиката на Канада е ориентирана към износа, която разчита в голяма степен на търговията със САЩ, следи отблизо действията на администрацията на Байдън към много по-високи тарифи на китайските електромобили, батерии, соларни панели, стомана и др.
Още през май Вашингтон повиши тарифите за внос на китайски електромобили от 25% на 100%. Увеличението влезе в сила от 1-ви август.
Автомобилният сектор на Канада е силно интегриран с американския - по-голямата част от производството на леки автомобили, което беше 1,5 млн. единици миналата година.
Министърът на финансите Кристия Фрийланд е сред най-видните застъпници за по-твърд подход към износа на китайски превозни средства и сближаването търговските отношения на Канада със САЩ.
През юни тя обяви обществена консултация за възможни мерки, които да затруднят китайските компании да продават електрически превозни средства на канадския пазар. "Автомобилната индустрия е изправена пред нечестна конкуренция от умишлената, държавно насочена политика на Китай за свръхкапацитет, която подкопава способността на канадския електромобилен сектор да се конкурира", заяви Фрийланд.
През юли канадският министър на финансите отиде дори по-далеч. По време на интервю за Bloomberg News тя отбеляза, че митата може да преминат отвъд границата на електромобилите.
Въпреки че засега информацията не е потвърдена официално, ходът е очакван от месеци. Мита върху китайските електромобили, които заливат световния пазар, бяха наложени по-рано тази година и от ЕС, макар и на по-ниски нива.
Продуктите, произведени от SAIC Motor, са изправени пред допълнителни мита от 36,3%, а за Geely Automobile Holdings и BYD тарифите са в размер на съответно 19,3% и 17%, според проекторешение, публикувано миналата седмица. Tesla пък ще има допълнителни 9% такса върху произведените в Китай автомобили.
Китайските лидери планират да повдигнат въпроса за митата по време на визитата на съветника по националната сигурност на САЩ Джейк Съливан, според официалната новинарска агенция Синхуа. Предвидена е среща на Съливан с външния министър Ван И, като не е изключена такава и с китайския лидер Си Дзинпин.
Стойността на китайските електрически превозни средства, внесени от Канада, нарасна до 2,2 млрд. долара (1,6 млрд. щатски долара) миналата година, от по-малко от 100 млн. долара през 2022 г., според данни на Statistics Canada. Броят на колите, пристигащи от Китай на пристанището във Ванкувър, скочи, след като Tesla започна да доставя автомобили Model Y от фабриката си в Шанхай.
Основната грижа на канадското правителство обаче не е Tesla, а перспективата за евтини коли, произведени от китайски автомобилни производители, в крайна сметка да станат достъпни. BYD информира канадското правителство през юли, че смята да лобира пред законодатели и служители за плановете си да навлезе в страната.
Трюдо също беше подложен на политически и индустриален натиск. Канадският автомобилен сектор настояваше да повиши митата, за да защити работните места в страната. Правителството също заложи на автомобилните производители от демократичните съюзници, като се съгласи на многомилиардни субсидии за заводи за електрически превозни средства или фабрики за батерии за Stellantis NV, Volkswagen AG, Honda Motor и др.
Производителите на стомана и алуминий в Канада също публично и многократно призоваха правителството да ограничи достъпа на Китай с мотива, че индустриалната политика на Си несправедливо наводнява чужди пазари, излагайки на риск местните работни места.
"Китай не играе по правилата", заяви Катрин Кобдън, президент и главен изпълнителен директор на Канадската асоциация на производителите на стомана, пред репортери по-рано този месец. "Правителството не трябва да си прави илюзии, че го правят."