Хотелиери настояват за спешни мерки, които да спасят туристическия бизнес у нас след фалита на големия туроператор "Томас Кук" и неговия български представител "Астрал Холидейс". За коментар по темата потърсихме Даниела Стоева, която е председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Ето какво сподели тя пред Dir.bg.

- Г-жо Стоева, какви последствия ще има фалитът на "Астрал Холидейз" за българския туристически пазар?
- Искам да започна с това, че "Астрал Холидейс" не е член на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). В тази връзка ние не разполагаме с точни цифри и данни по отношение на щетите. Най-достоверна информация за това може да се вземе от пострадалата фирма.

- "Астрал холидейс" са били основен представител на "Томас Кук" в България, като фалитът на британския туроператор повлича и нашата фирма.
- Когато говорим за връзката между фалита на "Томас Кук" и как ще пострада българският пазар, щетата е единствено за техния представите у нас "Астрал Холидейс". Други туроператори няма да бъдат засегнати. Има засегнати други бизнеси - хотелиери, транспортни фирми, екскурзоводи и т.н.

- Тогава да зададем въпроса така - какви други бизнеси в туризма може да фалират?
- Няма да има други фалити на туристически агенции. Нямаме основание да смятаме, че други туроператори са застрашени. Просто другите фирми не са свързани пряко по някакъв начин с "Астрал Холидейс". По отношение на щетите искам да обясня как функционира пазарът. Всеки един туроператор трябва да има или сключена застраховка, или, както е в определени държави, да участва в организиран гаранционен фонд. И двата механизма са защитни по отношение на потребителя, клиента - както и да го определим ползващия туристически продукт. Идеята на това е, че пътуванията се плащат предварително, а се консумират в по-късен етап. Това е смисълът на механизма, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност, плащанията на туристите да бъдат гарантирани. Било то възстановени, ако не са ползвали услугата, или гарантирани, ако ползват услугата в момента. В този смисъл заявяването на "Астрал Холидйз", че изпадат в несъстоятелност, позволява да се задейства застраховката, за да може хората, които в момента имат някакво пряко отношение с фирмата, да бъдат защитени. Правата на потребителите са напълно защитени. Според данните, които се обявяват, застраховката на "Астрал" е достатъчно голяма, за да покрие и защити напълно клиентите на фирмата. Така нещата изглеждат да са добре.

- И така продължавам с въпроса за контрагентите на туроператора - хотели, транспортни фирми и т.н., които имат да получават пари...
- Тук идва проблемът. Фалитът на "Астрал Холидейс", който е повлиян от "Томас Кук", повличат след себе си много задължения към доставчици - хотели, транспортни фирми и т.н., които няма да бъдат изпълнени.

- Към момента информацията е, че близо 60 хотела ще претърпят сериозни финансови щети, свързани с разсрочени плащания, които няма да се случат?
- Точно така. Това е проблемът. Шансът тези контрагенти да си получат дължимите суми е минимален, защото при обявяването на несъстоятелност има определена процедура, която е ясна. Назначават се синдици, потърпевшите стават кредитори и т.н. Ако фирмата има активи, които могат да се продадат, за да се възстановят парите на кредиторите, е добре. Но при такова развитие първото вземане го прави държавата, ако има задължение към нея, после са банките и след това, ако остане нещо, се стига до кредиторите. Затова казвам, че контрагентите не могат да очакват много. Това е големият проблем. Колкото е коректно да се обяви фалит и това да гарантира правата на клиентите, толкова това е удар по контрагентите. В такъв случай може да се каже, че са водени нелоялни търговски практики.

- Споменахте, че в други страни има фонд, който защитава правата на клиентите. У нас това е решено със застраховка. Има ли световна практика, която защитава и контрагентите?

- Няма. Все пак говорим за търговски отношения между две фирми. Няма в света бизнес, който да е гарантиран от някакъв фонд. Нямам представа защо у нас се пусна тази идея, че имаме фонд, който защитава и правата на контрагентите. Няма такъв фонд. Говорим за чисто бизнес отношения между две фирми. Всеки един мениджър на хотел, на транспортна фирма или на каквато и да е услуга сам решава с кого ще прави бизнес. Всеки сам преценява колко е надежден насрещният партньор, за да има отсрочени плащания.

- Все пак в случая с "Астрал Холидейс" говорим за голяма фирма, зад която стои световен турагент като "Томас кук". Чисто имиджово това вдъхва увереност за партньорски бизнес.
- Така е, но има и друго. Индикации за лошо финансово състояние на "Томас Кук" имаше от много време.

- От колко време?
- От края на миналата година. А затруднение на фирма от мащабите на "Томас Кук" логично ще води и до затруднение на партньорите им. В случая за България говорим за "Астрал Холидейс". Аз лично съм чела за проблемите на "Томас Кук" още в края на миналата година. Имаше доста информации в британската преса. През пролетта имаше запитване в Германия към ресорния министър как един фалит на "Томас Кук" би се отразил на пазара в страната им. Това е достатъчна информация, за да светне сигнална лампа. "Томас Кук" е публична компания, която е листната на борсата, а акциите им спадаха. В този ред на мисли това, което е добре да се предприеме от страна на Министерството на туризма заедно с бранша, е да се помисли как да се предотвратяват такива действия. Това не е прецедент на българския пазар, защото сме имали и други фалити. За съжаление, макар и законът да не позволява тези, които са стигнали до фалит, да развиват пак същия бизнес през нови фирми, в крайна сметка това у нас се случва, защото има вратички. Ако един търговски партньор е имал нелоялно поведение на пазара и е ощетил някого, не е добре да му се позволява това да се случва и в бъдеще. Основният въпрос е как може да се предотврати това.