Преди беше Twitter, сега е Х: откакто Илън Мъск купи и преименува социалната мрежа все повече германски фирми се чудят дали има смисъл да използват платформата за своите рекламни цели. "Растящият брой фалшиви новини и потресаващият език на омразата, разпространяването на екстремистки политически възгледи сякаш силно озадачиха редица фирми", казна Бернхард Роледер, генерален директор на германската Асоциация на цифровата индустрия Bitcom, коментирайки скорошно допитване до германските компании.

Фирмите се опасяват от вреди на имиджа

43 процента от фирмите са отговорили, че откакто платформата е поета от Илън Мъск вече не публикуват толкова често или пък изобщо не публикуват новини в Х. 36 на сто отчасти или изцяло са прекратили и рекламните си публикации в мрежата. А една пета от фирмите направо смятат да закрият акаунтите си в бившия Twitter. Причината: опасения от възможни имиджови вреди.

Все пак тази тенденция не е масова, макар че според допитването отношението към мрежата в германските делови среди е доста скептично. Повече от половината анкетирани фирми смятат, че под ръководството на Мъск Х задълбочава разкола в обществото и германските фирми трябва да се оттеглят от платформата. Цели 74 процента настояват за по-строг контрол над социалната мрежа.

Скептичното и дори отрицателно отношение на част от деловите кръгове в Германия към Х навярно дори ще се задълбочи. Допитването бе проведено през август и септември, а едно съвсем скорошно изказване на Мъск допълнително възмути част от германците. В края на септември милиардерът практически призова гражданите на Федералната република да гласуват за дяснопопулистката партия "Алтернатива за Германия" (АзГ), което накара някои германски политици демонстративно да напуснат социалната мрежа.

Мъск се надява "Алтернатива за Германия" да спечели изборите

Какво точно се случи? Илън Мъск, който има около 158 милиона последователи в Х, препубликува видео на потребителя RadioGenoa, което показва спасяване на африкански бежанци в открито море, а в съпътстващия текст потребителят твърди, че в момента осем кораба на германски неправителствени организации, субсидирани от правителството в Берлин, обикалят из Средиземно море "да събират нелегални мигранти и да ги разтоварват в Италия". Следва фразата: "Да се надяваме, че АзГ ще спечели изборите, за да спре това европейско самоубийство". Към всичко това Илън Мъск е добавил реторичния въпрос "Дали германското общество осъзнава това?".

Не е ясно дали собственикът на Х го осъзнава, но този негов пост се появи в самото навечерие на два ключови провинциални избора в Германия на осми октомври - в Бавария и в Хесен. На тези избори АзГ може значително да укрепи позициите си. Ето защо предизборната агитация от страна на Мъск предизвика много широк отзвук в германските медии и беше възприета като вмешателство на американския милиардер в избирателния процес - и то в полза на партия, където все повече укрепват неонацистките сили.

Министерството на външните работи в Берлин мигновено отговори на въпроса на Мъск дали германското общество осъзнава: "Да. Това се нарича спасяване на човешки животи". От своя страна и Мъск реагира на тази позиция с думите: "Честно казано аз се съмнявам дали преобладаващото мнозинство от германската общественост подкрепя това. Провеждали ли сте допитване?".

Как ще реагират "зелените" купувачи на "Тесла"?

В предизвиканата от тези реплики полемика вестник "Зюддойче Цайтунг" публикува коментар, който призовава читателите или изцяло да махнат своите постове от Х, или поне да прекратят активното си участие в мрежата. "Като хуманно настроени европейци трябва да се запитаме дали е редно и занапред да използваме тази социална мрежа, чийто шеф се намесва в политиката от такива крайно десни позиции", четем още в тази статия.

С други думи, напълно вероятно е в Германия все повече хора, а не само фирми и политици, да започнат да напускат Х, бивш Twitter. Но фактът, че Илън Мъск фактически застава на страната на АзГ може да нанесе щети на един много по-важен негов бизнес: продажбите на електрическите автомобили "Тесла", които се произвеждат включително и в Германия.

Защото сред германските купувачи на "Тесла" има немалко привърженици и избиратели на Зелените. Тези хора сигурно ще отчетат факта, че в един момент, в който Зелените като коалиционен партньор в правителството в Берлин се опитват заедно с европейските партньори да намерят приемливо решение на такъв сложен и болезнен проблем, какъвто е потокът нелегални мигранти през Средиземно море, тъкмо шефът и най-голям акционер на компанията "Тесла" разпространява възгледи в подкрепа на ксенофобската дяснопопулистка партия АзГ.

Материалът е публикуван в DW