В Yettel темата за устойчивото бизнес развитие е въплътена от много години. В нашия нов бранд устойчивостта е още по-дълбоко заложена, защото неслучайно нашето мото е "В баланс с природата. В баланс с всички нас", заяви Галина Парментер, старши съветник ESG на Yettel по време на четвъртата сесия от международната конференция Green Transition 2022: "Зелената сделка - иновации, инвестиции и справедлив преход" "ESG политики и технологии на бъдещето".

Едно от двете най-големи предизвикателства пред телекомуникационната индустрия е електронният отпадък.

"Трябва да се стремим към създаването на кръгова икономика. Това означава да рециклираме и да използваме ресурсите отново, които имаме, вместо да копаем от ядрата на земята и да търсим нови. Лошата новина е, че в България обемът на електронни отпадъци, тук включвам не само телефони, е 82 милиона килограма на година, което се равнява на почти 7 Айфелови кули, които се изхвърлят от нашите домове", посочи старши съветникът ESG на Yettel. И отпадъкът расте, защото потреблението на мобилни устройства и аксесоари расте. 

"Ако тези отпадъци не се управляват правилно, те могат да имат изключително негативен ефект върху природата и хората. Телефоните съдържат ценни метали и при срещата им с околната среда тези метали отделят токсини, които отиват в почвата, във водите и впоследствие стигат до нас. От друга гледна точка, тези ценни метали могат да се рециклират многократно, което означава, че могат да се използват отново за производството на нови телефони и аксесоари", посочи рисковете Парментер.

"Добрата новина е, че сме големи късметлии да живеем в ЕС, защото това е континентът с най-голям процент рециклиране на електронни устройства - 48%.

Още по-добрата новина е, че в България, според Евростат, сме един от лидерите в Европа по рециклиране на електронни устройства, и то е на около 75%", изтъкна Галина Парментер.

По думите й, тези данни ни дават повод за гордост, но и мотивация да ставаме по-добри.

Виж снимки от събитието ТУК>>

"Електронните отпадъци представляват значително предизвикателство, тъй като в България и на глобално ниво, продажбите на електронни устройства и аксесоари се повишават. Средно един потребител в Европа сменя телефона си на всеки две години. И логично, при смяната му, си мислим, че той заменя стар, който излиза от употреба. И тук въпросът е - какво се случва с този стар телефон. Може би стои по чекмеджетата, даваме го на нашите родители, в най-лошия случай той се изхвърля в боклука и заминава в неизвестна дестинация", описва ситуацията тя.

"В момента ние живеем в така наречената линейна икономика. Тоест, произвеждаме, използваме, след това изхвърляме без да се замисляме какво се случва с тези отпадъци", коментира Галина Парментер.

И разказва как в Yettel допринасят с решения за минимизирането на електронни отпадъци.

"И тъй като ние в Yettel осъзнаваме тази отговорност и искаме да ангажираме нашите клиенти и всички граждани, имаме специална кампания, която се случва от много години, но сега я промотираме отново. Тя се казва "Рециклирай и спести". Всеки гражданин, без значение дали е клиент, или не, може да дойде в нашите магазини и да предаде устройствата, които не използва. В замяна на това той получава ваучер за отстъпка, с който да го мотивираме да продължи да прави това добро дело", обяснява тя за инициативата на компанията.

И уточнява, че освен стари телефони, хората могат да донесат в магазините на Yettel и други неизползвани малки устройства, както и стари зарядни и техните кабели.

Второто голямо предизвикателство пред телекомуникационната индустрия е консумацията на енергия.

"COVID-19 изигра ролята на голям катализатор по темата за устойчивото бизнес развитие, защото създаде нуждата от още по-голяма свързаност. Видяхме безпрецедентно търсене на цифрови комуникации. Дистанционната работа се превърна в неизменна част от нашия живот. И, разбира се, това повишено търсене в България и на глобално ниво, създава нуждата от консумация на още повече енергия", каза Галина Парментер.

"Това търсене на данни се очаква да нарасне с около 60% всяка година на световно ниво, и съответно, тази енергия, ако не произлиза от чисти източници, означава, че ще изхвърляме повече въглеродни емисии в атмосферата, вместо да ги намаляваме", обобщи тя.

Компанията е на прага на финализиране и на собствената си дългосрочна стратегия за устойчиво развитие, с точно измерими таргети в процентно отношение, за които ще се отчитат публично всяка година.

"Разработваме амбиции в областите климат, кръгова икономика (електронни отпадъци и отпадъци от опаковки), хора и многообразие; ангажиране на нашите клиенти и иновации. Искаме да придадем човешко лице на ESG и устойчивото развитие, хората искат да знаят лесни стъпки, които да предприемат за по-устойчив начин на живот. 

Устойчивото бизнес развитие за Yettel е и неговото бъдеще. Бъдеще, в което оставяме по-малък отпечатък върху околната среда, за да успеем да забавим климатичните промени и да запазим най-ценното, което имаме - нашия единствен дом, наречен Земя, и хората в него."