Какво спъва амбициозните планове на Илон Мъск за развитието на гигафабриката на "Тесла" в Германия?
Не се очертава безоблачно лято за милиардера
Илон Мъск нарече завода на "Тесла" (Tesla) край Берлин "гигафабрика" и плановете му за него бяха грандиозни, но много бързо се сблъска с реалността. Първоначално с германската бюрокрация, а впоследствие и с полските работници или по-точно с липсата им.
Още по темата
Заводът на "Тесла" край германската столица трябваше да е отправната точка за голямата европейска експанзия на производителя на електромобили. Планът бе от него да излизат 500 000 превозни средства годишно, но от откриването му през март са реализирани едва 10 на сто от първоначално предвидените обеми, отбелязва полското издание на "Бизнес инсайдър". Освен това много от произведените автомобили се озовават в сервизите - оказва се, че имат фабричен дефект.
В резултат на това, както първи съобщи в. "Билд", заводът затваря врати за 2 седмици през юли - едва три месеца след като стартира дейността си, за да бъдат усъвършенствани производствените процеси.
Това е голям удар по имиджа на Илон Мъск, който е смятан за един от най-талантливите и успешни предприемачи в света. Гигафабриката край Берлин, която бе високо в скалата на приоритетите му, се превърна в източник на главоболие за мултимилиардера, пише "Бизнес инсайдър".
Какво не се получи както трябва?
На пръв поглед не е трудно да се разбере защо Мъск е избрал за локация на европейската си фабрика именно Германия. Това е сърцето на световната автомобилна промишленост, но защо точно предградията на Берлин?
Отговорът на този въпрос е малко по-труден. В крайна сметка големите германски компании нямат заводи в тази част на страната. Изключение прави само Бе Ем Ве (BMW), но в Берлин се произвеждат единствено мотоциклети от тази марка. Ако Мъск е искал да "подкупи" работниците на германските автомобилни гиганти, за да работят за него, то е трябвало да построи гигафабриката си в други части на Германия, според "Бизнес инсайдър". Например в Щутгарт, където са централите на "Мерцедес" (Mercedes) и "Порше" (Porsche).
Освен това подобно "подкупване" също би било проблем, тъй като Мъск плаща по-малко в сравнение с германските автомобилостроителни гиганти. Един от най-големите синдикати в страната "И Ге Метал" (IG Metall) подчерта, че това, което получават работниците в гигафабриката на "Тесла", е дори с 20 на сто по-малко, отколкото в заводите на големите германски концерни.
Възниква въпросът защо Мъск е построил голям завод далеч от местата, където може да наема хора, и защо заплатите, които предлага, са по-ниски от тези на конкурентите?
На пръв поглед няма особен смисъл, ако обаче се вгледаме по-внимателно в картата на региона, то решението на милиардера може да придобие смисъл, отбелязва "Бизнес инсайдър". Грюнхайде се намира на около час път от границата с Полша, откъдето може да се стигне до съоръжението по-бързо, отколкото от някои части на берлинската агломерация.
Има полски градове като Шчечин и Гожув Виелкополски, чиито жители могат да се придвижат бързо до гигафабриката на "Тесла" и то пътувайки всеки ден, без да се налага да се местят в Германия.
Освен това възнагражденията в завода на "Тесла" са атрактивни за поляците, тъй като те не могат да разчитат на подобни заплати в родината си. В Грюнхайде работят доста поляци и броят им се увеличава от месец на месец.
Въпреки това Мъск не може да запълни работните места. Той иска да наеме около 9000 души, но засега са само 4500.
Полското издание на "Бизнес инсайдър" е разговаряло с някои работници във фабриката, както и с хора, наети посредством фирми, които си сътрудничат с "Тесла". Те обикновено се изказват ласкаво за работата и възнагражденията си.
Не всички обаче искат да говорят за заплатите си - договорите ги задължават да не разгласяват подробностите. Твърди се обаче, че работещите в производството могат да получават месечна заплата от 4500 евро бруто.
От полска перспектива това са много пари, но работниците са длъжни да владеят немски език.
Само че не много поляци, включително и сред работещите в производството, владеят така добре езика и това безспорно пречи на процеса на наемане на персонал. Мъск сигурно си се мислел, че всеки поляк знае немски и си мечтае за работа в "Тесла", казва с усмивка на лицето един от работниците.
В крайна сметка американската компания се принуди да промени изискванията за владеене на езика за желаещите да работят в гигафабриката. Така тя отново си навлече гнева на германските профсъюзи и държавни служители, с които Мъск вече има немалко сблъсъци. Например, фабриката трябваше дълго да чака за съответните разрешителни, за да пусне завода. И съответно Мъск вече е наясно, че не е лека задача да се справи с германската бюрокрация и може би е за предпочитане да насърчи поляците да учат немски...
Ако към тези проблеми с гигафабриката се прибави оттеглянето от сделката за "Туитър" (Twitter), както и предстоящите съдебни битки във връзка с това, то лятото на Илон Мъск със сигурност няма да е безоблачно...