Франция и Германия опипват почвата за "зелени мостове" към Вашингтон
Два дни преди срещата на върха на ЕС, на която европейските лидери трябва да решат как Европа да отговори на американското предизвикателство
Германският министър на икономиката Роберт Хабек и френският финансов министър Брюно Льо Мер ще пътуват тази седмица до САЩ, за да изложат опасенията на страните си по отношение на американския Закон за намаляване на инфлацията (ЗНИ) и да поискат преференциално отношение за европейските компании, съобщават световните агенции, предаде БТА.
Още по темата
Европейските лидери приветстват новите стъпки от страна на САЩ по отношение на зеления енергиен преход в рамките на закона, но се опасяват, че субсидиите, възлизащи на 369 милиарда долара и насочени по силата на закона най-вече към северноамерикански компании могат да изкушат и европейските им конкуренти да опитат да се възползват от тях, посочва Ройтерс.
В Европа се чуват и гласове, че подобни субсидии нарушават правилата на Световната търговска организация (СТО), но липсва желание да се подхване търговска война със САЩ. Вместо това надеждата на Европа е да опита да повлияе на Вашингтон за конкретното прилагане на схемата.
"От гледна точка на германската промишленост е важно при прилагането на схемата за субсидиите да се избегне каквато и да било дискриминация", казва Таня Гьонер, генерален директор на Асоциацията на германската индустрия (BDI).
Хабек и Льо Мер ще се срещнат с американските си колеги във вторник, два дни преди срещата на върха на ЕС, на която европейските лидери трябва да решат как Европа да отговори на американското предизвикателство. Един от възможните ходове е промяна в правилата за държавната помощ, което да даде възможност на континента да се развие като хъб за електромобили и други "зелени" продукти.
По силата на ЗНИ данъчни кредити за електромобили получават компаниите, които извършват крайното им производство в Северна Америка - САЩ, Канада или Мексико.
Акцент във визитата на Хабек и Льо Мер ще бъде да поискат европейските компании да се ползват със същите преференции, посочва запознат с програмата им европейски представител. "Ако Хабек и Льо Мер успеят да издействат такава отстъпка, това ще бъде огромен успех", заяви шеф в "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz).
Министерството на финансите на САЩ съобщи през декември, че електромобилите, дадени на лизинг на клиенти, могат да получат данъчен кредит до 7500 долара. Така представено, това би направило и електромобилите, сглобени извън Северна Америка, отговарящи на условията за такъв кредит. Една от целите на визитата на Хабек и Льо Мер е да се уверят, че случаят е точно такъв.
И макар и да е възможно лизинговите европейски електромобили да влязат в схемата за субсидии, това ще засегне само част от тях, казва Хилдегард Мюлер, президента на германската автомобилна асоциация (VDA). Според експерти около половината от германските електромобили, регистрирани в САЩ, са лизингови.
Американските субсидии привличат внимание, но и ЕС разполага със значителни потенциални ресурси. Според германски правителствен източник те могат дори да са сравними с предвидените от САЩ средства.
Миналия месец канцлерът Олаф Шолц съобщи, че за периода 2023-26 г. в рамките на германския Фонд за климат и трансформация ще бъдат предвидени 180 милиарда евро за ускоряване на "зелените" инвестиции. Американският закон предвижда 369 милиарда долара в рамките на 10 години.
"Размерът на субсидиите в Европа е в унисон с тези в САЩ, а може дори да бъде и по-голям, това не е проблем", казва представител на ЕС. "Истинският проблем са стимулите, които могат да накарат компаниите да преместят производството си в САЩ."
"Европа става все по-неконкурентоспособна заради американския закон и високите цени на енергията, особено в Германия", заяви говорител на "Фолксваген" (Volkswagen).
В опит да гарантира, че ЕС може да се конкурира със САЩ, Европейската комисия предложи в сряда мерки за облекчаване на правилата за отпускане на държавна помощ и пренасочване на съществуващите европейски фондове.
Чакат се резултати от посещението на Хабек и Льо Мер.