По улиците в градовете ни все по-често срещаме бързи и приятни на външен вид електрически автомобили. Това ще бъде "зеленото" бъдеще на автомобилния парк и в България - някога. Когато като телефоните и лаптопите вече ще зареждаме с ток и електромобилите си. Да, все повече хора намират за удобно използването на електромобил, а не са малко и любителите на тези превозни средства, които ги използват, за да са модерни и в подкрепа на зелените европейски политики. Оказа се, че притежаването на електромобил вече не е лукс за средностатистическия българин. Дори е изгодно, след като 100 км градско шофиране може да струва 1,50 лева.

"Когато започнем да говорим за електрическа мобилност и електромобили, нещата се случват лавинообразно, както е в цял свят. И ние трябва да сме готови за това", обяснява за dir.bg Илия Левков, председател на управителния съвет на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).

По думите му с 30-40 са се увеличили продажбите на електромобили през 2020 г. в световен мащаб, като при някои държави ръстът е дори много по-голям. А заявките за 2021 и 2022 г. са още по-оптимистични, след като всеки от автомобилните производители декларира, че гамата му от превозни средства вече ще бъде електрическа.

"България също не е за подценяване и ние не можем да неглижираме този процес. В момента у нас също има ръст на броя на новозакупени електромобили. Хибридните коли у нас са над 11 000 вече, а електрическите - над 2000. Но ако броим и тези, които не се регистрират - като скутери, мотопеди, тротинетки, мисля, че тази цифра ще стане зашеметяваща. Към тези данни трябва да добавим и закупените нови тролейбуси и електрически автобуси", коментира Левков.

Проблемите

В България стимулите за покупка на електромобил идват основно от Националния доверителен еко фонд и са насочени към общините и държавните учреждения. В момента обаче е сбъркан принципът за субсидиране на покупката на електрическа кола . "Една община например има право на субсидия от 20 000 лева за покупка на електромобил. Обаче доверителния фонд определя каква кола трябва да закупите. Това е така заради условията на обществената поръчка - обикновено се търси автомобилът с най-ниска оферирана цена".

При покупката общината организира и провежда търга по обществената поръчка. След това заплаща закупения електромобил и едва тогава Националният доверителен еко фонд възстановява сумата от 20 000 лева. "Освен това след покупката собственикът на новото возило има задължението да подава информация какви спестявания са направени с електромобила", обяснява ситуацията Левков.

Според него този принцип е сбъркан. "Ако Националният доверителен еко фонд изплаща например първата вноска за електромобила, то тези пари ще отидат в някой лизингодател или дилър на електромобили. А след това в рамките на между 8 и 10 години собственикът продължава да изплаща електромобила. Такъв вид дългосрочен лизинг би бил по-полезен за бизнеса и институциите. А и на пазара агресивно ще участват и финансовите институции със своите продукти", смята експертът.

За съжаление управителния съвет на Националния доверителен еко фонд е глух по тази тема до момента. Страхотно би било например, ако фондът започне да си сътрудничи с Българската банка за развитие за отпускане на подобни кредити с добри условия за покупка на електромобил. "Това са наши пари, независимо че са от спестени емисии и европейски източник. Те трябва да бъдат правилно инвестирани, защото това са истински стимули за електрическа мобилност", категоричен е Левков. Той потвърди, че ИКЕМ добре си сътрудничи с Националния еко фонд, но когато се стигне до "промяна на парадигмата става много сложно и трудно".

Данъчните облекчения за електромобил също са по-скоро символични в България. Към момента е запазена идеята електромобилите да не плащат общински данък у нас и да се възползват от безплатно паркиране в синята зона на големите градове. Хибридните модели автомобили обаче плащат общински данъци.

"Това е сравнително малък стимул, но трябва да поздравим общините, които предлагат безплатното паркиране за електромобили в централните градски части. Това все пак е временен бонус и не може да продължава вечно - тези стимули лишават общинските компании от приходите им за паркоместа", припомня Левков.

Ученици се подготвят да станат специалисти по новите коли

ИКЕМ е сред основателите на една полезна образователна инициатива. Благодарение на организацията в момента около 500 деца в България учат в професионалните гимназии, с намерение да се развиват в професията електрически превозни средства. "Това е голяма победа за нас, защото заедно с Министерство на образованието и науката успяхме да създадем точно такъв тип учебна програма и специалности. Базата на този модел, в който включихме различни учебни заведения, университети, бизнес и неправителствени организации, сега се анализира от консултантския хъб на Европейската инвестиционна банка", обясни председателят на сдружението. Той очаква този образователен продукт да бъде продължен и надграден.

След като учениците завършат професионална гимназия децата имат няколко възможности. Едната е да учат във висше техническо училище - например в ТУ София, в Русенския университет или във Висшето транспортно училище. Друг вариант са общинските дружества. Общините вече инвестират в покупката на електротранспорт, закупуват се и нови електробуси, които също трябва да се управляват и поддържат от подготвени кадри. В случая говорим за запазване на кадрите в България и те да получават добро възнаграждение. А потенциалът на тази индустрия тепърва ще се развива, категорични са експертите.

Електрическо ли е бъдещето на колите?

Отговорът на този въпрос може да се намери в действията на производителите на автомобили. От май тази година компанията "Дачия" спира да монтира дизелови двигатели с вътрешно горене на своите автомобили. Независимо, че това са изключително добри двигатели на компанията Рено, те спират да ги въвеждат в производствата си. Редица компании спряха своите разработки върху двигателите с вътрешно горене. "На практика електрическото задвижване няма алтернатива в бъдеще", обясни и Левков.

Всички автомобилостроители, включително и при тежкотоварните превозни средства, правят сериозни стъпки към електрическата мобилност. Не бива да се забравя и сегментът на строителните машини и земеделската техника. Там също задължително ще се премине към електрификация.

Вече се налични и първите разработки на електрически багери и челни товарачи. Има предложения и за електрически задвижвани трактори. "Все пак хората говорят колко е важна био продукцията в земеделието. А за каква биопродукция може да си говорим, ако мине трактора и потече нафта или масло по браздата?", коментира Левков.

Вече се предлагат подобни електрически средства, които земеделците и строителите могат да си поръчат. Очаква се масовото производство на подобни електрически возила да започне в следващите години. Прогнозите на ИКЕМ сочат, че в следващите две-три години цените на електромобилите ще се понижат до нивата на конвенционалните коли.

А зареждането?

Развитието на зарядната инфраструктура ще следва електромобилите. Същото бе и с изграждането на газстанциите, когато навлизаше масовото използване на газовите уредби при бензиновите автомобили. В момента вече у нас има изградени над 300 зарядни станции и ИКЕМ планира в следващите години да бъдат изградени нови 100 колонки за зареждане на електромобили. И това са действия само на клъстера. Отделно има и други доставчици на зарядна инфраструктура.

Новите зарядни станции и самите електромобили вече ще позволят едно пътуване от София до Бургас, и обратно през Варна и Плевен, например. И ако се зарежда през цялото време на безплатните зарядни станции, каквито има на големите хипермаркети например, то реално човек може да направи обиколка на България за 0 лева. Разбира се това са само разходите за зареждане на колата. Но хората правят други разходи, докато се разхождат 30 минути в хипермаркета, или пият кафе на бензиностанцията.

Според Левков особено важно е България да съхрани енергийния си отрасъл. "Аз съм горд, че в България имаме АЕЦ "Козлодуй", където има най-добрия стандарт и високо качество на професионализма и безопасността. По този начин се осигурява електроенергия и за електромобилите. От ИКЕМ декларират готовност да помогнат и на новата Държавната петролна компания, ако решат да създават верига от бензиностанции на дребно. При анонсирането на бъдещата държавна петролна компания бе анонсирана и идеята за изграждане на мрежа от бензиностанции на дребно, а в обектите ще бъдат поставени и зарядни електростанции.

Зелената енергия в колата

У нас има прекрасни примери за симбиозата между електромобил и ВЕИ производство. Преди 4 години е била инсталирана зарядна станция в района на Михалково, по поречието на река Въча. Там има изградени поредица от водноелектрически централи. Именно на една от тях е поставена такава зарядна станция. Това позволява да се затвори цикълът при зеленото производство - от ВЕЦ-а се произвежда чиста енергия, с която директно се зарежда електромобилът. И докато хората се разхождат в живописния район на поречието на р. Въча, колата им се зарежда.

"Това е системно решение, което ние също предлагаме да залегне в политиките на страната в тази област. Вече може да се изграждат подобни зелени зарядни станции у нас, които да се захранват от ВЕЦ, слънчева или вятърна енергия. В бъдеще ще е възможно и от малки модулни реактори да се захранват тези съоръжения, смята Левков.

Особености при домашните зарядни модули

Изчислено е, че към момента едно зареждане чрез домашна зарядна станция на електромобила струва около 1,50 лева на 100 км. Зареждането може да се случи сравнително бързо, ако домът разполага с трифазен ток. При двуфазното захранване зареждането на автомобила може да отнеме около 9-10 часа.

Домашната зарядна станция вече не е лукс, а необходимост за домакинството, което е решило, че ще бъде зелено и ще кара електромобил, обясни още Левков. Вече е традиция производителите на електромобили да предлагат на собствениците им специална зарядна инфраструктура, която те да поставят в гаражите за колите си. Важно е обаче енергосистемата на къщата или апартамента да бъде професионално направена, защото електрониката на автомобила ще откаже, ако доставяната еленергия не е с необходимото добро качество.

Все по-ясно се очертава тенденцията за електрическото бъдеще на автомобилите в Европа. Този тласък ще дойде и у нас, просто е въпрос на няколко години, както и на финансови възможности.