ЕК затяга петролните санкции срещу Русия, за транспортните компании става все по-трудно
Според идеалния сценарий решението може да бъде взето до края на годината
Година след въвеждането на таван върху цената на износа на руски газ, Брюксел работи върху допълнително затягане на ограниченията, съобщи ДПА, цитирана от БТА.
С оглед на това, че санкционният инструмент не е бил толкова ефективен, колкото се очакваше, мерките за мониторинг и изискванията за документация трябва да бъдат затегнати в Брюксел, според информацията, с която разполага ДПА.
Така за транспортните компании в бъдеще ще стане по-трудно да заобиколят санкциите.
Според идеалния сценарий решението за затягане на тавана върху ценовия инструмент може да бъде взето до края на годината като част от 12-ия пакет санкции на ЕС, целящи да нанесат удар върху руската икономика заради войната в Украйна. Новите санкции включват и предложение за ограничаване на търговията с диаманти от Русия.
Таванът върху цената влезе в сила преди година на този ден заедно с допълнителна забрана върху вноса на руски петрол в ЕС. Целта на тази мярка е да принуди Русия да продаде петрол на потребители в други страни за максимум от 60 долара на барел.
За износ в страни извън ЕС износът на петрол по море може да се осъществява, само ако цената не надвишава наложения таван.
Така западните морски компании могат да продължат да използват корабите си, за да транспортират руски петрол за страни като Индия, Китай и Египет. Регулацията се прилага също и за други важни услуги като застраховане, техническо обслужване, както и финансови услуги.
Надеждата е ценовият таван да отслаби напрежението на енергийния пазар в дългосрочен план, както и да смекчи товара върху трети страни. Целта е и той да гарантира, че Русия няма да се възползва повече от растежа на цените на петрола и да попълва военния си бюджет.
Според изследователите от Киевското икономическо училище последните данни сочат, че през октомври 99 на сто от руския суров петрол се изнася по море и то на цена над 60 долара на барел.
В допълнение Русия може във все по-голяма степен да разчита на "сенчеста флотилия", тоест кораби, които не са собственост на западни компании или не са застраховани от западни застрахователи.