Дончев: В Плана за възстановяване няма асфалт
В политическа криза сме, каза още вицепремиерът
В Плана за възстановяване и устойчивост няма асфалт. Има високоскоростни влакове и системи за сигурност в жп-сектора. Това коментира пред Bulgaria ON AIR вицепремиерът в оставка Томислав Дончев.
Още по темата
"Санирането е 16% от стойността на Плана, но са 90% от коментарите по него," каза той по повод критиките, че 2,2 млрд от средствата по Плана са заделени за саниране.
"Срокът 30 април е до голяма степен инструктивен. Все още една трета от страните-членки нямат консистентна версия на план, имат или отделни глави, или само структура, обяви Томислав Дончев. -
Крайният срок, в който могат да бъдат внасяни националните планове в ЕК и да бъдат одобрявани, е средата на 2022 година. Разбира се, България не бива да се цели в подобен срок. Дали планът е внесен в ЕК? Той е внесен още на 20 април. Дали България е поискала да стартира процедурата по одобрение от страна на ЕС и Съвета - все още не. По предложение на самата ЕК е добре да използваме по най-добрия начин следващите две седмици, в които да текат преговори, да направим редица важни уточнения, за да може, когато пуснем плана, той да бъде одобрен от ЕК и да нямаме неочаквани изненади," коментира вицепремирът в оставка.
"Планът за възстановяване и устойчивост започна да се разработва при първия анонс, че ще има пакет от инструменти на Европейския съюз - Next Generation EU. По него беше работено последните 8 месеца, това са екипи от всички министерства, институции, Националното сдружение на общините, Българска академия на науките, редица университети - 240 души бяха ангажирани в разработването на Плана. Направихме всички усилия, да бъдат направени обществени консултации, защото няма гаранция, че хората в държавната администрация владеят цялата истина и знаят всяка сфера в най-малки детайли", каза Дончев.
Той добави, че са направени над 30 секторни дискусии - като резултат има 3 версии на документа - тази, по която се работи, е последната. Изрази съжаление, че по него не е имало политическа дискусия.
"Малко бяха политиците, които положиха усилие да прочетат няколкостотин страници. Не само Плана, предполага се да се прочетат и проектите към него", категоричен бе той.
"Чух, че е бил корупционен и искат да го ревизират. Поисках алтернативи - но не съм получил нито ред, допълни Дончев. - Планът е инструмент, който ще помогне да извлечем ползи, преминавайки през няколко много важни трансформации. На първо място е дигиталната трансформация, на второ място са политиките по декарбонизация. Претенцията на българската икономика е да бъде икономика на иновациите."
На въпроса кога най-рано могат да дойдат средствата, той каза, че е трудно да се отговори, защото да се осигурят средства по плана трябва да мине ратификацията в парламентите на всички страни членки по процедурата, свързанан със собствените ресурси.
"Поне в 8 или 9 държави все още очакваме ратификация. Ако трябва да бъда оптимист - при удачно следване на всички стъпки - края на лятото парите могат да са на разположение на всички бенефициенти. Реалистичният вариант е есента," коментира вицепремиерът в оставка и допълни, че правителството е решило да използва само грантовата част на плана - 12,5 млрд.
"Не са предвидени никакви заеми. Планът е само една четвърт от средствата заделени за България", уточни той.
На въпроса какво ще се промени в живота на обикновения българин, Дончев каза, че ще имаме градове с много по-чист въздух, много повече дигитални услуги, детски градини, училища и други обществени сгради санирани, високоскоростни влакове, инернет в по-висока скорост, модернизирано земеделие.
По думите му Планът ще помогне за дигитална трансформация, икономика на знанието и базирана на иновациите.
"В политическа криза сме, каза още вицепремиерът. - В последните месеци наблюдавам един изключително странен симптом в българската политика - никой не иска да управлява, да поема отговорност, не иска да взема тежки решения. Защото управлението е да вземаш тежки решения различни интереси, които често си противоречат. Сред българските политици се е настанил един ракурс, че най-удобно е да си в позицията на критик, което е също част от политическия живот. Но това е само една част от политическите роли. Финалът на това усилие е да поемеш отговорност и да носиш отговорността за управлението. В противен случай превръщаме политическия живот в една игра по надприказване."