До 19 март всички електроуреди с нови енергийни етикети
Комисията за защита на потребителите ще проверява и контролира изпълнението на новите изисквания
От 1 март всички търговци на хладилници и други електроуреди, вкл. телевизори и електронни екрани, перални и сушилни, съдомиялни трябва да се продават с новите енергийни етикети.
До 19 март е преходният период, в който те все още имат възможност да ги поставят. След тази дата Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще проверява дали търговците са спазили изискванията, съобщи Игнат Арсенов, главен директор "Контрол на пазара" на Комисията.
От септември нови етикети за лампите
През септември ще бъдат сменени етикетите на осветителните тела, а поетапно това ще се случи и с всички останали електроуреди в рамките на следващите 10 години. Поетапно новите етикети ще влязат и от 2022 година за климатици, домакински фурни, вентилационни агрегати, водогрейни котли на твърдо гориво, прахосмукачки.
До преформатирането на етикетите на всички 15 продуктови групи на пазара ще има както стари, така и нови етикети.
Търговците трябва да етикетират продуктите и да предоставят информация за енергийната ефективност, потреблението на енергия и на други ресурси от продуктите по време на употреба.
Също така те трябва да предоставят допълнителна информация, за да може потребителите да избират по-ефективни продукти.
Търговците, включително и онлайн магазините за електроуреди трябва да излагат по видим начин енергийния етикет, било то в основната информация или като линк към информацията за продукта, коментира Игнат Арсенов.
За нарушения от 300 до 1500 лева глоба
Големината на етикета трябва да е такава, че текстът да е ясен, видим и четим и да съответства на указаните размери, уточниха от КЗП. Визуализацията на етикета/продуктовия фиш да се осигури при първо щракване, ако става въпрос за линк, който да води към новия етикет. За нарушение на изискванията за етикетиране на стоките на търговците ще се налага глоба от 300 до 1500 лева.
Ако представител от КЗП установи на проверка, че даден продукт представлява риск за някои аспекти на защитата на интереса на потребителите, може да направи допълнителна оценка. Ако по време на оценката стане ясно, че има несъответствия в обявената от търговеца информация за конкретния продукт, ще трябва да отстрани нарушенията. Може да се наложи продуктът да бъде изтеглен от пазара или да се спре за конкретен срок от продажба.