Бюджетът мина през първото парламентарно сито
В Европа инфраструктурата е направена с дългове, искам и ние да имаме дългове и с тях да строим инфраструктура, каза председателят на комисията Йордан Цонев, отбелязвайки, че вече не е привърженик на теорията за балансиран бюджет
С 13 гласа "за", 6 "против" и нито един въздържал се Комисията по бюджет и финанси прие на първо четене законопроекта за държавния бюджет за 2024 г., внесен на 24 ноември.
Дискусията беше ползотворна, може би най-ползотворната през последните три години и беше за пътя, по който трябва да вървим в следващите години, каза в края на дебатите по бюджета председателят на комисията Йордан Цонев, цитиран от БТА.
Основните проблеми, обект на дискусията бяха надценените приходи в бюджета, държавният дълг, дефицитът и тенденцията този дефицит да остане в следващите три години, капиталовата програма и приемането на страната в еврозоната, посочи Цонев.
Искам да ви кажа че съм защитавал тезата за нулев дефицит, но от няколко години не мисля така. Анализирайки това което се случва в ЕС и в еврозоната съм стигнал до други изводи. Моето мнение е да имаме дефицит и дълг, ако парите не отиват за текущи разходи. Можем да имаме балансиран бюджет с текущите приходи като намалим капиталовите разходи, препоръча Цонев. След 2010 година се придържахме към това и оставихме ГЕРБ да прави инфраструктура с европейски средства и бюджетни излишъци, добави той.
По време на обсъждането министърът на финансите Асен Василев заяви, че балансиран бюджет или бюджет с процент дефицит ни обрича на стабилната бедност. Управителят на БНБ Димитър Радев пък препоръча 10-процентен буфер, който - ако не се реализират рисковете за задействането му, да бъде разходван през последното тримесечие на 2024 г.
В Европа инфраструктурата е направена с дългове, а не със собствени средства. Там дълг се плаща с друг дълг и се плащат само лихвите. Повече от десет години покриваме всички критерии за еврозната, но не сме вътре - явно решението е политическо, посочи Йордан Цонев.
Искам да имаме дългове и с тях да строим инфраструктура, каза Цонев. Смятам, че посоката на бюджетиране от една-две години е правилна макроикономически. На бизнеса освен всичко друго, трябва да осигурим и добра инфраструктура и добра капиталова програма на общините. Капиталовата програма за общините няма таван - да, тя е 1 млрд. лева, но ако другата капиталова програма не се изпълнява, тя може да нарасне и до 3 милиарда лева. На всеки три месеца може готовите проекти на общините да влизат в капиталовата програма, каза председателят на бюджетната комисия.
Приходите в бюджета са много напрегнати, но се нагледахме на бюджетиране, където приходите са подценени, за да харчим в края на годината. Нека да е напрегнато на приходните администрации и ако не могат да се съберат приходите, може някои разходи да се съкратят, каза Йордан Цонев.
По-рано здравната комисия не прие на първо гласуване законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г. "За" проекта на бюджет гласуваха четирима от членовете на комисията, "против" гласуваха петима, а "въздържал се" - деветима.
Законопроектът за бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) обаче мина през социалната парламентарна комисия на първо гласуване. Проектобюджетът бе одобрен от 13 народни представители, двама гласуваха против, а трима се въздържаха.