Кой да плаща за магистралите? Дебатът разбуни страстите в Испания, където правителството иска реформира финансирането на 12 000 километра скоростни пътища, след като временно направи безплатни някои участъци в края на концесията, информира Франс прес.

"Не спирайте!" Това е съобщението, което се появява от 1 септември пред някои бариери за плащане на пътни такси в Каталуния, най-вече по магистрала А Пе-7 (AP-7) между френската граница и Барселона, по която минават много европейски туристи.

След изтичането на срока на концесионните договори на филиалите на групата Абертис (Abertis) правителството на премиера от Испанската социалистическата работническа партия Педро Санчес реално постави под държавна опека въпросните участъци.

Това решение, което обхваща четири лота и близо 500 километра магистрала, ще спести 750 милиона евро годишно на потребителите, похвали се министърката на транспорта, мобилността и градоустройството Ракел Санчес.

В страната, в която в момента общо близо 85 процента от магистралите за без такси, два участъка вече бяха освободени през 2020-а, след три други през 2018 година. За три години 1029 километра скоростни пътища са преминали от частни към държавни, с прогнозна печалба от 1,4 милиарда евро за шофьорите.

Взетите решения съответстват на ангажимент на правителството от времето, когато дойде на власт през 2018 година. Тогава Педро Санчес обеща да не удължава срока на концесиите след изтичането им, за да промени испанския модел на управление на магистралите, който се характеризира със значителни диспропорции.

Този безплатен модел обаче няма да продължи дълго. Искаме да въведем система на тарифиране според използването на магистралите, заяви Ракел Санчес, обещавайки тя да е справедлива, балансирана и дълготрайна, териториално хомогенна, без да буди недоволство сред гражданите.

Държавни или частни магистрали, национални или регионални - през последните години Испания положи много усилия за подобряване на пътната мрежа въпреки ограничените финансови ресурси, коментира пред АФП Мария Анхелес Баеса, преподавател в университета в Гранада.

Концесионната система, която е била предпочитана през периодите 1967-1975 година и 1996-2006 година, е допринесла за икономическото развитие, но е генерирала и неразбиране сред гражданите в цяла Испания, според специалистката по испанската магистрална система.

Именно заради това планът на Мадрид за промяна на системата е чувствителна тема в иберийската страна, отбелязва АФП.

Поддръжката на автомагистралите струва твърде скъпо, от порядъка на 80 000 евро на километър годишно. Тази сума трудно може да бъде поета от държавата, имайки предвид равнището на държавния дълг (122,1 процента от брутния вътрешен продукт).

Има няколко опции за финансиране на магистралната поддръжка. Първата е въвеждането на винетка по швейцарския модел, която ще даде възможност на водачите да използват цялата магистрална мрежа срещу фиксирано заплащане.

Друга възможност е плащане на километър чрез автоматизирана система, която позволява захранване на сметката директно от банковата карта на потребителя, без да има разлика в тарифата по региони.

Според испанските медии везните се накланят в полза на общи символични такси за цялата страна - от 1 до 1,5 евроцента на километър за леки автомобили и 5 евроцента за камиони. Тези стойности подлежат на промяна.