Близо половината от хотелиерите у нас са повишили цените с до 20%
Отчитат по-висока заетост, но много малко могат да се похвалят с ръст на приходите заради по-високия ръст на инфлацията, сочат данните от бранша
В средата на 2022 г. генералната оценка на над половината (53,4 на сто) от участващите в допитване хотелиери е, че бизнес климатът се е подобрил спрямо същия период през миналата година. Около една трета от тях смятат, че той се е влошил, а 17 на сто са на мнение, че няма промяна. Въпреки тази като цяло положителна оценка, очакванията са, че до края на настоящата година условията за бизнес по-скоро няма да се подобрят (62 на сто). Това показват резултати от традиционното национално допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE) до мениджъри и собственици на хотели, която има за цел да установи, какво е реалното състояние на бранша и какви са настроенията сред хотелиерите, съобщиха от Асоциацията, цитирана от БТА.
Още по темата
На въпроса "Как оценявате заетостта на Вашия хотел или хотелска група към средата на 2022 спрямо същия период на миналата година?", 31 на сто отговарят, че тя е по-висока, а една четвърт я определят като "значително по-висока", което означава, че половината от хотелите у нас се радват на по-добра заетост в сравнение с миналата година. За 24 на сто тя е на същото ниво, а при около една трета е намаляла в някаква степен.
В унисон с летния сезон по Черноморието и растящата инфлация една от най-коментираните в публичното пространство теми логично е за цените на хотелските услуги. Допитването на BAHE показва, че повишение на цени действително има, но то е далеч по-ниско от "шоковите" нива, с които се спекулира в някои медии, коментират от Асоциацията.
43 на сто от хотелиерите са повишили цените на услугите с между 10 и 20 на сто, а при абсолютно същия процент от тях повишението е в рамките на едва 10 на сто спрямо цените от миналата година - под официалния индекс на годишната инфлация от 16,9 на сто за юни тази година.
Финансовите данни на хотелиерите сочат, че много малка част от тях могат да се похвалят с ръст на приходите, който да е по-висок от инфлацията. При една трета от тях ръстът е в рамките на 10 - 20 на сто, при една пета е под 10 на сто, а при 20 на сто от хотелиерите приходите са без промяна спрямо миналата година.
Като цяло очакванията как ще се развие заетостта до края на годината са по-скоро позитивни. 65 на сто от собствениците и управителите на места за настаняване очакват ръст спрямо миналата година, най-често в рамките на до 20 на сто. 15 на сто от хотелиерите не очакват промяна спрямо 2021 г., а около една пета от тях предвиждат спад в заетостта.
На традиционния въпрос, след колко време очакват бизнеса им да се върне на нивата от 2019 г., една трета от хотелиерите посочват период от три до пет години, а също една трета смятат, че това може да се случи до две години. В сравнение с допитването от миналата година почти двойно нараства делът на респондентите, които са мнение, че нивата от 2019 г. могат да бъдат достигнати в рамките на една година - 19 на сто. Ръст има и при хотелиерите, според които техния бизнес в момента се представя по-добре от 2019 г. - 13,8 на сто спрямо 10 на сто преди една година.
И през 2022 г. списъкът с предизвикателствата пред бизнеса е дълъг, но докато през миналата година в челото на класацията бяха пандемията и свързаните с нея ограничителни мерки, днес тя се оглавява от невъзможността за дългосрочно планиране на приходите и разходите (29 на сто), растящата инфлация и ръста на цените на стоки и услуги (28 на сто), както и недостига на персонал (26 на сто), коментират от Асоциацията.
От организацията посочват, че специално недостигът на кадри в туризма у нас е проблем, който съществува от години, но пандемията, заедно с войната в Украйна и скокът на инфлацията през тази година са го задълбочили значително. Попитани за възможни решения на този проблем, половината от участниците в допитването са на мнение, че решението е заплатите на персонала да се повишат, така че да станат конкурентни на тези в други сектори. 20 на сто от респондентите виждат решение в привличането на студенти и ученици от горните класове, а по-малко от 10 на сто смятат, че това може да стане с внос на кадри от чужбина.
Помолени да направят оценка на политическата обстановка в страната и нейното отражение върху бизнеса, 80 на сто от участниците в допитването споделят, че нестабилността в управлението и политиката пречат на бизнеса. Болшинството (60 на сто) от тях са по-скоро недоволни от мерките на досегашното правителство, насочени към туризма, но 19 на сто смятат, че "Продължаваме Промяната" има най-смислена политика към сектора. За сравнение, всяка от другите партии събира по-малко от 2 на сто от отговорите.
Все пак цели две трети от респондентите са категорични, че нито една от партиите няма адекватна програма за туризма - мнение, което би трябвало да осигури храна за размисъл на политиците предвид факта, че в сектора, заедно със съпътстващите дейности, работят между 250 и 300 000 души, коментират от Асоциацията.
Като целеви групи туристи болшинството от хотелиерите у нас разчитат едновременно и на българи, и на чужденци (66 на сто), известна част от тях работи главно с чужденци (19 на сто), докато друга част (16 на сто) е насочена основно към българи.
През първото полугодие на 2022 г. най-голям дял сред чуждестранните туристи заемат гостите от Румъния (67 на сто), следвани от тези от Великобритания (43 на сто), Германия (36 на сто), Полша (36 на сто), Чехия (19 на сто), Република Северна Македония (10 на сто) и други.
В националното допитване на BAHE се включиха хотелиери, които управляват леглова база от над 14 000 стаи или около 10 на сто от хотелската база в страната, разположена в места за настаняване с над 15 стаи и с категория над 3 звезди - за да се изключат къщите за гости и апартаментите за краткосрочен наем.
Тази леглова база е разпределена основно в градски (41 на сто) и морски (38 на сто) хотели, но са представени също спа и уелнес (7 на сто) и планинските хотели (5 на сто). Малко над 80 на сто от местата за настаняване, чиито собственици или мениджъри са попълнили анкетата, са с до 200 стаи и с категория три или четири звезди. 5-звездният сегмент е представен при 10 на сто от отговорите, а хотелите и хотелските групи с над 200 стаи съставляват общо 19 на сто от отговорилите.
Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели е професионална (съсловна) организация, която обединява мениджъри и собственици на хотели и хотелски групи от цялата страна. Членовете на организацията управляват градски, ваканционни и спа хотели с общо над 16 000 хотелски стаи, главно в категориите 4 и 5 звезди.