Бизнесът търси строители и шивачи, техникумите предлагат ресторантьори и икономисти
През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора, а делът им нараства спрямо миналогодишното проучване
План-приемът в професионалното образование за 2024/2025 г. показва, че и през тази година най-голяма част от кадрите ще се обучават за придобиване на квалификация в направленията "Техника" (основно техници на транспортна техника и на компютърни системи), "Услуги за личността" (основно ресторантьори и готвачи) и "Информатика" (основно икономисти-информатици и организатори на Интернет приложения). По всяко от тези три направления приемът е над 5 хиляди осмокласници, а общо формират над 56% от започналите професионално образование през настоящата учебна година (общо малко над 36 хиляди ученика).
Потребности от работна сила с професионална квалификация през следващите 12 месеца и прием в професионалното образование през 2024/2025 г. по направления, %
Снимка: ИПИ по данни на АЗ и РУОСъщевременно годишното проучване на Агенцията по заетостта за потребностите от работна сила показва доколко приемът в професионалното образование отговаря на бъдещото търсене на труд. През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора, а делът им нараства спрямо миналогодишното проучване.
Заявените потребности от кадри с професионална квалификация за следващата една година са най-вече в направленията "Архитектура и строителство", "Техника" и "Производство и преработка" - те формират над 60% от бъдещото търсене на специалисти. В същото време приемът по тези три направления е с дял от 36% от общия прием.
20-те най-търсени професии през следващите 12 месеца и план-прием в професионалното образование 2024/2025 г., %
Снимка: ИПИ по данни на АЗ и РУООще по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години - периодът, в които сега приетите ученици ще завършат и ще търсят реализация на пазара на труда.
Специалисти в направлението "Стопанско управление и администрация" се очаква да формират 34% от търсенето в средносрочен план - към тази година такова обучение обаче започват 10% от учениците според план-приема в професионалното образование. Докато потребностите от специалности в информатиката пък са едва 2%, обучение в това направление са започнали 15% от осмокласниците. Сериозно е несъответствието и в направление "Услуги за личността", където са 4% от бъдещите потребности от работна сила и 16% от учащите за придобиване на професионална квалификация. Недостатъчни за пазара на труда ще са и специалистите в техническите професии, строителството и производството.
Тези данни за пореден път показват разминаването между професионалното образование и потребностите на пазара на труда. В същото време реализацията на завършващите не се проследява, което на практика не позволява изпълняването на основната цел на професионалното образование, а именно да бъде пряка връзка между образователната система и трудовия пазар.
Тазгодишното издание на разработения от ИПИ "Индекс на съответствието между професионалното образовани и профила на икономиката" показва, че вероятно половината ученици изобщо няма да работят това, за което са учили. Образованието в професии, които не се търсят на пазара на труда, продължава, а дуалното обучение и професионалното ориентиране в училищата все още е крайно недостатъчни.
Статията от бюлетина на ИПИ е публикувана ТУК >>>