България оттегля искането за европейски пари за магистралата през Кресненското дефиле
Не се отказваме от проекта, твърдят от АПИ
България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура".
Още по темата
Решението не го стопира, а ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения "тесен участък" по направлението до границата с Гърция, се отбелязва в съобщението.
Днес българската страна е информирала Европейската комисия за решението си да оттегли Формуляра за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от Кохезионния фонд на ЕС, който беше подаден за одобрение на 9 август 2019 г. Институциите продължават работа по подготовката на апликационната форма с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт.
Решението е взето след задълбочен анализ, множество експертни разговори и специално допитване до обществено мнение, което категорично определя довършването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле като изключително важно с оглед на пътната безопасност, се посочва в прессъобщението.
Българската страна винаги е била наясно с трудностите, свързани с опазването на природата в този участък, както и с необходимостта да се намери балансирано решение, отговарящо на екологичните и на транспортните цели. Предвид чувствителната от екологична гледна точка защитена зона, в която се намира отсечката между Крупник и Кресна, винаги са търсени най-добрите решения за неговата реализация като в процеса на подготовка през годините са разглеждани редица варианти за изпълнение на участъка от АМ "Струма" през Кресненския пролом, изтъкват от пътната агенция.
На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант Г 10,50 в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания. Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки, посочват от АПИ.
За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция "Пътна инфраструктура" се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки, а именно: модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения.
За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле.
По поръчка на Агенция "Пътна инфраструктура" през декември м. г. Изследователски център "Тренд" проведе национално представително социологическо проучване, се напомня в прессъобщението.
За 78 на сто от анкетираните "участъкът през Кресненското дефиле е опасен, а изграждането на магистралата ще повиши безопасността на пътуващите".
За 70 на сто от анкетираните построяването на автомагистралата е важно за намаляване времето за пътуване.
18 на сто от българите са на мнение, че АМ "Струма" трябва да се довърши независимо, че минава през защитена зона, а най-голям процент - 40 на сто считат, че магистралата трябва да се довърши, но при пълна гаранция за опазване на биологичното разнообразие.
13 на сто споделят мнението, че АМ "Струма" не трябва да се довършва, защото минава през защитени територии. Едва 5 на сто от анкетираните са на мнение, че автомагистралата трябва да се довърши по друг маршрут, дори това да е по-скъпо и за строителството и за поддържането й след това.