Осем страни от ЕС настояват за смекчаване на планираните ограничения за въглеродни емисии, отделяни от автомобилите, твърдейки, че те са прекомерно амбициозни и нереалистични, за да могат автомобилостроителите да ги изпълнят, предаде Ройтерс.

Страните от ЕС и Европейският парламент се готвят да постигнат споразумение за новите стандарти "Евро 7", които от 2025 година ще затегнат ограниченията за емисии от превозните средства, ограничавайки допустимите нива на замърсители като азотни оксиди и въглероден окис.

В съвместен документ, изпратен до други страни членки, с който Ройтерс се е запознал, осемте държави заявяват, че части от законодателството, включително ограничаването на емисиите от ауспуха, трябва да бъдат изцяло премахнати.

"Ние се противопоставяме на всякакви нови правила за емисиите отработени газове (включително нови изисквания за тестване или нови ограничения за емисии) за коли и ванове", се посочва в документа. Той е подписан от Франция, Италия, Чехия, България, Унгария, Полша, Румъния и Словакия.

Страните заявяват, че тези ограничения ще принудят автомобилостроителите да инвестират в подобряването на ефективността на емисиите отработени газове, а тези пари могат да бъдат изхарчени по-добре за разработване на превозни средства с нулеви емисии.

Заедно, тези страни ще разполагат с достатъчно гласове, за да блокират предложението, отбелязват Ройтерс и БТА.

ЕК обяви, че новите правила, които ще се прилагат само за нови превозни средства, а не за тези, които вече са по пътищата, се необходими, за да се намалят вредните за здравето емисии и да се предотврати повторение на скандала дизелгейт.

Законодателството ще затегне допълнително и изискванията при тестовете за емисии, изискващи автомобилостроителите да имат системи за мониторинг.

Страни като Италия и Чехия имат мощна автомобилна промишленост и позицията на правителствата съвпада с критиките на някои автомобилостроители към новите стандарти "Евро 7".

Чешкият автомобилостроител "Шкода" (Skoda) предупреди, че ще бъдат загубени 3000 работни места, а главният изпълнителен директор на "Стелантис" (Stellantis) Карлос Тавареш определи определени части от "Евро 7" като "безполезни".

Законът ще ограничи за първи път и замърсяването от спирачки и гуми.

Осемте страни поискаха и други промени, включително по-късни крайни срокове за влизане в сила на правилата.

ЕС вече прие, че до 2035 година всички нови автомобили, които се продават в блока, трябва да са с нулеви емисии. Германия успя да договори изключение от правилото за автомобили, движещи се с електронни горива.