След двудневни разгорещени дебати актуализацията на бюджета мина на първо четене с подкрепата на 130 депутати. "Против" гласуваха 45 депутати от ГЕРБ, а "въздържали се" бяха 20 народни представители от ДПС.

"Отговорността за бюджета е в 46-ото Народно събрание, което след две седмици няма да съществува, а сметката ще я платят всички българи". Това каза народният представител от ПГ на ГЕРБ - СДС Тома Биков по време на първото четене на актуализацията на Закона за държавния бюджет за 2021 г., предаде Агенция "Фокус".

"Ако един бюджет бъде отхвърлен, то правителството подава оставка. Това се възприема като вот на доверие или недоверие към правителството. След вчерашното изказване на г-н Асен Василев, който каза, че отговорността е само в парламента, а правителството е някакъв изпълнителен орган, който изпълнява, ще уточня, че не е така. Първо, отговорността винаги е в парламентарното мнозинство. Кое е парламентарното мнозинство в 46-ото Народно събрание? В 46-ото Народно събрание мнозинството е на опозицията. Колегите от ИТН са опозиция, ние сме опозиция. Вероятно, ако питате всяка партия една по една, ще се окаже, че всички сме в опозиция", заяви Тома Биков.

Преди ден в отговор на въпрос на депутата от ГЕРБ - СДС Кирил Ананиев кой ще носи политическата отговорност за актуализацията на бюджета Асен Василев заяви: "Политическата отговорност за този бюджет е на този парламент, затова ви се плащат заплати, затова са ви избрали гражданите."

Парламентът решава какво да се случи с бюджета, всички ние носим отговорност за решенията, които ще вземем с актуализацията на бюджета, заяви Мика Зайкова от "Има такъв народ". Второ, всички обсъждаме проблемите на бюджета в комисии, така че ГЕРБ не са изолирани, посочи тя.

"Има такъв народ" ще подкрепи актуализацията на първо четене, защото трябва да го направим, допълни я Тошко Йорданов. Проблемът, според него, е, че е направена по тертипа на ГЕРБ - дава възможност на правителството да харчи финансови средства и да ги пренасочва, може би към места, където има приятелски фирми. Това може да бъде променено между двете четения и ние ще работим в тази посока, декларира председателят на ПГ "Има такъв народ", цитиран от БТА.

С аргумента, че има нужда от актуализация, от "Демократична България" също обясниха подкрепата си на първо четене на промените.

Никой не пречи на народните представители да проявят отговорност и в предложенията си между първо и второ четене на бюджета да го подобрят, а не да наддават. Това каза по време на дебатите народният представител от ПГ на "БСП за България" Крум Зарков. Той заяви, че ГЕРБ не са част от управляващото мнозинство и това е една добра първа стъпка.

ПГ "Изправи се БГ!Ние идваме!" ще подкрепи актуализацията, защото смята, че парите на българските граждани трябва да бъдат върнати при тях. В същото време не са съгласни при сегашната ситуация с част от тези пари бюджетният дефицит да бъде намален. Настояваме за подкрепа на туризма, транспорта, земеделските производители, заяви Мая Манолова.

Министър Василев посочи, че новите предложения между четенията е добре да бъдат обсъдени със синдикатите и работодателите. Отворени сме за дискусия какво да се направи за земеделието, културата, увери той. За пенсиите обясни, че идеята на Министерството на финансите при изработването на актуализацията е била да бъдат извадени всички пенсионери у нас от бедност.

Поемам отговорността между двете четения да работим активно с депутатите, които имат желание за корекции, декларира Василев.

Парламентът удължи до 7 септември срока за предложения между двете четения на законопроекта.

В началото на днешния дебат зам.-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев заяви, че партията ще уважи усилието на служебния кабинет да подсигури средства за посрещане на кризата в условията на пандемия.

"В комисиите нашите представители гласуваха "за", за да дадем ясен знак, че искаме да дадем старт на процедурата. Тук обаче в зала ще дадем друг знак. Ще гласуваме "въздържал се", за да е ясно, че не харесваме този формат", допълни Цонев. По думите му не трябва да се повтарят модели, за които депутатите се кълнат от сутрин до вечер, че ще изчегъртат, а да се направи бюджетирането, както е в Закона за публичните финанси.

Ако ще продължава порочният модел на бюджетиране и това са новостите в политиката, по-добре да правите партия, обърна се Йордан Цонев към Асен Василев.

В отговор служебният министър на финансите, заяви: 

"Шегите и закачките може би извън тази зала." 

В четвъртък на първо четене бяха приети законопроектите за актуализация на бюджетите на Държавното обществено осигуряване (ДОО) и на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г.

Какви са главните параметри на актуализацията

За справяне с неблагоприятното въздействие на COVID-19 върху икономиката се предвижда осигуряване на средства за подпомагане на бизнеса и програми за заетост в размер до 400 000 000 лв., предаде БТА.

Средства в размер до 222 400 000 лв. се заделят за мерки и социални разходи с оглед недопускане на социално напрежение в сложната епидемична и икономическа обстановка в страната

Заложени са 85 600 000 лв. за обезпечаване разходите за целеви помощи за отопление при очакван около 17 на сто ръст на броя потребители за сезон 2021/2022 г. при определен месечен размер на помощта от 104,71 лв., както и за увеличението на цената на енергоносителите, считано от 01.07.2021 г.

72 000 000 лв. са предвидени за разходи по механизма лична помощ по Закона за личната помощ, при заложен средномесечен брой на ползвателите от 36 500 души.

За Министерството на здравеопазването се предлага да се предвиди в централния бюджет за т.г. допълнителен финансов pecypc до 200 100 000 лв. за осигуряване на мерките в областта на здравеопазването, свързани с преодоляването на пандемията. От тях - 46 500 000 лв. са за закупуване на допълнителни 1 533 037 дози ваксини в съответствие с Националния оперативен план за справяне с пандемията от COVID-19; 118 900 000 лв. за подкрепа на персонала на първа линия, пряко ангажиран с дейности по предотвратяване разпространението на COVID-19, вкл. за поставяне на ваксини срещу COVID-19 на здравно неосигурените лица; 14 700 000 лв. - за закупуване на лекарствен продукт /Ремдесивир/; 7 500 000 лв. - за осигуряване на моноклонални антитела за лечение на COVID-19 по съвместни процедури за обществените поръчки на Европейската комисия; 12 500 000 лв. - за създаване на резерв от лекарствени продукти за лечебните заведения за лечение на системен възпалителен отговор и протромботични състояния, възникнали вследствие на COVID-19 при хоспитализирани пациенти.

С утвърждаването на допълнителни разходи по централния бюджет в размер до 133 000 000 лв. се осигуряват средства за всички първостепенни разпоредители с бюджет, имащи отношение към изборния процес при допускане на президентски избори в два тура. Същите ще бъдат одобрени от Министерския съвет с отделна план-сметка.

За покриване на недостига от средства за персонал в системата на Министерството на вътрешните работи се предвиждат до 45 000 000 лв.

За Министерството на регионалното развитие и благоустройството са отделени средства до 100 000 000 лв. за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в т.ч. на приоритетни пътни участъци, нуждаещи се от извършването на спешни аварийно-ремонтни дейности.

За КЕВР са предвидени средства в размер до 16 300 000 лв. за изплащане на дължимите суми в изпълнение на съдебни решения от 2021 г.

За подпомагане на въздушните превозвачи - до 30 000 000 лв.

Със законопроекта са предложени и промени в бюджетните взаимоотношения /трансфери/ - нето по държавния бюджет в общ размер на 152 700 000 лв. /0,1 на сто от прогнозния БВП/.