Министерството на финансите очаква бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) към май 2021 г. да бъде отрицателно в размер на 173 млн. лв. (0,1 % от прогнозния БВП), съобщиха от ведомството.

Приходите, помощите и даренията

по КФП към май 2021 г. се очаква да бъдат в размер на 20,452 млрд. лв. (43,0 % от годишния разчет), като спрямо първите пет месеца на 2020 г. се отбелязва ръст от близо 2,8 млрд. лева., за което допринасят по-високите данъчни и неданъчни приходи, които нарастват с 3,1 млрд. лв., докато постъпленията от помощи намаляват с 0,3 млрд. лева. Значителният ръст през месец май в частта на данъчните приходи се дължи основно на базов ефект в месеците април и май 2020 г., когато бе периода на най-строги противоепидемични мерки и ограничения. Продължава тенденцията от предходните месеци за постепенно възстановяване при основните данъци. Значителен ръст на месечна база спрямо същия месец на предходната година се отчита при приходите от ДДС, ДДФЛ, осигурителни вноски и други. При постъпленията от акцизи вече е преодоляно забавянето от първите месеци на годината, като постъпленията в групата превишават отчетените за първите пет месеца на 2020 г.

Разходите по КФП

към май 2021 г. се очаква да бъдат в размер на 20,625 млрд. лв., което е 39,3 % от годишния разчет. За сравнение, разходите по КФП за същия период на 2020 г. бяха в размер на 16,323 млрд. лева. Значителният ръст на разходите през първите пет месеца на 2021 г. спрямо същия период на предходната година е свързан от една страна с по-ниската база през 2020 г., когато има отчетени значително по-малки по размер разходи за борба с пандемията от COVID-19, докато към май 2021 г. тези разходи са съществени, и от друга страна - на политиката по доходите, политиките в социалната сфера и по-високите разходи за администрацията, заложени в ЗДБРБ за 2021 година.

Най-значително нарастване се отчита при социалните и здравноосигурителните разходи. В частта на разходите за пенсии са изразходени близо 526 млн. лв. за добавки в размер на 50 лева към пенсиите на всички пенсионери за месеците от януари до май. Наред с това влияние върху разходите за пенсии оказва и увеличението на размера на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст и на максималния размер на пенсията от началото на годината, както и базов ефект от увеличението на пенсиите през юли 2020 година. В частта на здравноосигурителните разходи се отчита нарастване, свързано с по-високите разходи за борба с пандемията и въведените механизми за финансиране на здравните заведения по време на действието на извънредна епидемична обстановка, вкл. разходи за медикаменти, тестове, консумативи и предпазни средства, средства за подкрепа на персонала на първа линия в борбата с COVID-19 (допълнително месечно възнаграждение в размер на 1 000 лв.), заплащане на изпълнителите на медицинска помощ за поставяне на ваксини срещу COVID-19, месечна добавка към възнагражденията на лекарите в размер на 600 лв., на специалисти от професионално направление "Здравни грижи" в размер на 360 лв. и на санитари в размер на 120 лв. и други. Принос за нарастване на разходите за субсидии за нефинансови предприятия имат плащанията по мярката "60/40", мярката "80/20", мярката "Запази ме", мярката "Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия, засегнати от временните противоепидемични мерки", администрирана от НАП, и други. В частта на капиталовите разходи също се отчита ръст спрямо същия период на предходната година, който се дължи на извършени плащания по инвестиционни проекти на Българската армия, пътни инфраструктурни обекти и други.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към май 2021 г. от централния бюджет, възлиза на 683,2млн. лева.