Eвентуална стачка би разколебала Световната банка в намерението й да отпусне заем на българските железници. Това съобщи за "Класа" инж. Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ. Засега е готов единствено меморандумът, но окончателният договор предстои да бъде сключен. 460 млн. лв. от кредита ще са за БДЖ, 140 млн. лева - за Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/. От октомври водим преговори със синдикатите, но техните искания са си в същия вид и не са се променили изобщо. Не можем да стигнем до споразумение, защото едно от исканията им е увеличение на фонд "Работна заплата".
Заплатите се изплащат навреме в пълния им размер, но не можем в условия на криза да си позволим никакво увеличение. Затова в момента не мога да кажа дали ще има стачка. Не е изключено да има, допълни шефът на БДЖ.
За съжаление подобно нещо вече се е случвало в Европа. При социално напрежение Световната банка може и да откаже този заем, коментира заместник-министърът на транспорта Камен Кичев. Той припомни, че това всъщност е кредит на държавата, а парите ще се дадат на БДЖ като увеличение на капитала. Превозвачът няма да връща обратно тази сума. Не мога да мисля при вариант, в който Световната банка ще се отдръпне, защото това ще бъде пагубно за системата. По принцип средствата за държавните предприятия се отпускат след нотификация на ЕК. Това е последната и единствена възможност Еврокомисията да ни позволи да налеем този ресурс в железниците. Надявам се, че ще стигнем до споразумение със синдикатите, каза още Кичев.
Между 300 хил. и 600 хил. лв. дневно ще са пропуснатите ползи за БДЖ, ако след 10 март синдикатите предприемат ефективни стачни действия. Заради несигурността част от клиентите могат да избягат и да си потърсят друг вид транспорт, прогнозира Пенчо Попов. На ден по жп мрежата на страната се превозват 86 301 пътници и 30 684 т товари, а приходите са средно 620 хил. лв. При евентуални стачни действия между 8 и 16 ч. ще бъде преустановено движението на 114 товарни влака. Загубите от нереализирани приходи от тези превози ще са над 272 000 лв.
Попов обясни, че през последните години държавата е давала субсидии, които са покривали единствено загубите на пътническите превози и не са отделяни никакви средства за инвестиции. Сега този проблем е на път да бъде решен с помощта на парите, които правителството ще вземе от Световната банка. Евентуална стачка ще намали производителността на труда, ще има проблеми с изпълнението на вече започнати проекти, а тъй като няма да се движат влакове, ще има по- малко постъпления от инфраструктурни такси. Няма да бъдат изпълнени вече поети ангажименти по ремонт и рехабилитация, обясни Джоана Димитрова, шеф на финансовата дирекция на НКЖИ.
В момента се подготвя предстачното споразумение, което ще бъде обсъдено със синдикатите в сряда. Кредитът от Световната банка е важен за компанията, защото ще даде възможност да се купи нова техника. От друга страна, пък БДЖ ще има ресурс да плати натрупаните 100 млн. лв. задължения към НКЖИ от инфраструктурни такси.