12 фирми и обеденения са подали оферти за строителството на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица", съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, предаде „Фокус”. Отварянето на тръжните документи започна днес по обед в Агенция „Пътна инфраструктура“.
Броят на кандидатите за изпълнение на 31-километровата отсечка е рекордно висок. Преди нея рекордът по интерес държеше Лот 3 от магистрала „Тракия“ между Нова Загора и Ямбол, който събра 11 оферти.
Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев определи интереса към АМ "Марица" като добър сигнал, както заради наличието на много чужди компании, така и заради силно българско присъствие. Нито една българска компания обаче не играе самостоятелно. Офертите са със силно италианско, гръцко и австрийско участие. Има фирми от Испания, Хърватия, Германия и България. Залагаме на всичко постигнато с автомагистрала „Тракия” като коректност, каза Плевнелиев.
Според председателя на АПИ Божидар Йотов силно застъпеното чуждо участие в офертите за първия лот на „Марица“ се дължи на завишените критерии за участие в търга. „Все пак малко български компании са строили магистрали“, коментира той, цитиран от Livenews. Според Росен Плевнелиев това е и причината за участието в процедурата на много консорциуми, които включват и дружества с богат опит в пътното строителство.
„Искаме да имаме компании, които могат да строят магистрали. В тази открита процедура участват и 5-6 български компании, които най-вероятно ще бъдат и подизпълнители. Пожелавам си да има много по-малко компании отстранени на етап разглеждане на техническите оферти. Това е политическо послание от нас към Брюксел”, обясни регионалният министър.
Кандидати за лот 1 на АМ "Марица" са  италианската "Чиенчи ди равена", гръцките "Терна", "Актор" и "Джи енд Пи Авакс". Участват още австрийската "Щрабаг" както и италианското сдружение "Салваторе Матареш - Салини". Българските компании участват в обединение с чужди фирми. "Трейс груп холдинг" е заедно с хърватската "Конструтор", а СК 13 с австрийската "Алпине". В консорциума "Марица" 1 пък участват българските "Главболгарстрой", ИСА 2000 и "Пътстрой" 92, както и италианската "Импреса".  Оферта е подал и едни от строителите на магистрала "Люлин" - турската компания МАПА. Останалите участници са консорциум между "Рубау-Софстрой", "Кицароти" и "ИПС - лот 1". "Холдинг Пътища" не подаде оферта, съобщи "Дневник".
Предстои 9-членна комисия да разгледа офертите. Тя трябва да се произнесе в 55-дневен срок. Председател на комисията е Десислава Стефанова.
Общо 44 компании закупиха тържни документации. Прогнозната стойност на 31-километровата отсечка от магистрала "Марица" е 150 млн. лв. Срокът за изграждането й е 25 месеца от сключването на договора.
По думите на Плевнелиев финансовата стабилност на фирмите се доказва с налични 20 млн. лв. банкови гаранции, с декларации за три години назад и бюджети.
Министър: Строим седем магистрали