Данните за САЩ от сряда за намаляващи запаси от нефт, растяща невъзможност на рафинериите да отговорят на търсенето и поевтиняващ долар само влошиха ситуацията. Петролът с доставка чак за декември 2016 г. се търгуваше за 142 долара за барел. Това е едва 10 долара над сегашните нива, а прогноза на банка "Голдман Сакс" вече посочи, че тази цена може да бъде достигната още тази есен, а нивото от 150-200 долара - до края на 2009 г. Пол Санки, анализатор в Ню Йорк за Дойче банк, коментира пред агенция "Блумбърг", че нищо не може да се направи, докато не бъде достигнат "прагът на болката", който е 150 долара за барел. Чак тогава цени от 5-6 долара за галон бензин в САЩ ще охладят търсенето и ще плъзнат петролния пазар към рецесия, допълва и Рик Мюлър, директор в американската Energy Security Analysis, според когото "ОПЕК си играе с огъня". Представители на ОПЕК категорично заявиха, че няма да обсъждат увеличение на доставките си поне до септември, че пазарът е добре запасен с петрол, а цените се движат нагоре от спекулантите. Според данни на американския петролен дистрибутор "Петролоджистикс" през май организацията е увеличила доставките със 700 хил. барела дневно в сравнение с април. Също в сряда пред американския Сенат шефове на големи петролни компании посочваха твърде широки граници на цената, над която започват да печелят. Според "Роял Дъч Шел" печалбата им започва над 35-65 долара за барел, докато от "Шеврон" и "КонокоФилипс" говориха за 90 долара, пише също "Дневник". В България автобусните превозвачи първи не успяха да издържат на натиска от поскъпването на горивата, които формират между 50 и 60% от цените на билетите. От неделя една от най-големите превозвачески компании - "Етап Адрес", ще вдигне цените от 5 до 7%, съобщи изпълнителният й директор Галя Топалова. По думите й, за да се компенсира поскъпването на дизела, увеличението трябва да е поне 30 до 40%, но това ще направи автобусните превози неконкурентни на БДЖ. През следващата седмица и "Юнион Ивкони" ще продава с 5 до 10% по-скъпи билети в зависимост от дестинацията, за международните превози увеличението ще под 5%, каза шефът на компанията Ивайло Константинов. Корекция в цените обмисля и "Карат С". Анализите продължават, но ще има направления, в които повишението ще надхвърли 10%, обясни собственикът на компанията Миролюб Столарски. В бранша очакват да започне и постепенно поскъпване и на тарифите за превоз на товари, които все още се задържат заради силната конкуренция. Заради горивата корекцията трябва да е с 30%, но ще ни направи напълно неконкурентоспособни, пресметна председателят на Съюза на автомобилните превозвачи Ангел Попов. Засега БДЖ няма да увеличи цените и ще изчака поскъпването на тока от 1 юли, пише още "Дневник"