Двамата кандидат-инвеститори са Deutche Invest Partners и компанията от Обединените арабски емирства (ОАЕ) Dubai Ports World (DP World), съобщава БТА.

Запознати с приватизационната процедура твърдят, че тя ще навлезе в последната си фаза на 24 март, за когато е насрочена и крайната дата за внасяне на обвързващите оферти. Макар и да признават, че тези две компании засега са доминиращи в надпреварата, някои не изключват в последния момент в търга да се включат и други.

По-горе споменатите две компании обаче се намират в много по-напреднал стадий на подготовка за този търг. Голям акционер в германската компания е инвеститорът д-р Щефан Гедз и неговата фамилия. Същата компания се договори наскоро с голям европейски консорциум за управление на пристанища, а сделката се оценява като необходима, за да може тя да се яви на търга за Солунското пристанище. В схемата с 20 процента участва и руският бизнесмен от гръцки произход Иван Савидис.

В същото време DP World и гръцките й партньори от десет години се стремят да придибят дялове от организацията, управляваща Солунското пристанище. Те бяха сред участниците и в предишния търг през 2008 г. Тогава те се явиха съвместно с гръцката Актор и с Банка Пиреос.

Не е изключено обаче в сегашния търг да се появят и други кандидати. А в него, освен споменатите, участват още поне формално, тъй като са допуснати до втората фаза - ARM Terminals /дъщерна на Maersk/, Duferco Participacion Holdings /швейцарска компания с италиански интереси/, International Container Terminal Services /базирана във Филипините/, руските железници Russian Railways, турската Yilport Holdings и гръцката ГЕК Терна. Последната участва самостоятелно и независимо от руската, с която първоначално се яви заедно на търга.

Размерът на обързващите оферти, който инвеститорът трябва да поеме, е определен на 180 млн. евро за срок от седем години. Той се задължава също за девет години да увеличи и количеството на обработваните товари на Солунското пристанище.

Концесионният договор, по който страна е и гръцката държава, е за 40 години и след като се подпише, трябва да мине през гръцкия парламент. В момента гръцката приватизационна агенция ТАИПЕД държи 74,27 на сто от акциите на пристанището, а след приватизацията ще продължи да държи 7,24 на сто от акционерния му капитал.