Безпокойството идва и от състоянието на туризма в Европа и засилената конкуренция от свързаните с интернет часовници, информира Франс прес, цитиран от БТА.

Днес изложението отваря врати за медиите, а от утре до 24 март ще може да бъде посетено от търговци на дребно и любители на лукса.

Около 150 000 посетители се очаква да се стекат на събитието в Базел, където ще бъдат представени най-големите марки в часовникарското изкуство като Патек Филип (Patek Philippe), Ролекс (Rolex) и Омега (Omega), но и елитни бижутери като Граф (Graff) и Хари Уинстън (Harry Winston).

Салонът винаги е съпътстван от празничен дух, включително с гостуване на джаз оркестри и звезди от киното и модата, но тази година има опасност настроението да бъде много по-сдържано, отбелязва АФП.

По данни на часовникарската федерация миналата година износът на швейцарски часовници е намалял с 3,3 процента до 21,5 милиарда швейцарски франка (19,6 милиарда евро) - първи спад от 2009 година.

След години на шеметен растеж по време на кризата, вятърът все пак започна да обръща посоката си от 2013 година с въвеждането на мерки за борба с корупцията в Китай, които силно се отразиха на продажбите на луксозни часовници, а следващата година "Революцията на чадърите" принуди китайските туристи да не посещават Хонконг - най-големия пазар за износ на швейцарските часовникари.

Продажбите частично се преместиха към Европа, но след атентатите през ноември в Париж се появиха съмнения за импулса от покупките на азиатските туристи. От друга страна според проучване на американската кантора Стратеджи аналитикс (Strategy Analytics) доставките на свързани с интернет часовници са достигнали 8,1 милиона броя през третото тримесечие, което представлява скок с 316 процента на годишна основа.

В същото време продажбите на швейцарски часовници са намалели с 5 процента до 7,9 милиона. Калифорнийският технологичен гигант Епъл (Apple) получава лъвския пай с пазарен дял от 63 процента.

Днес основната част от световното производство на часовници е в Азия, като швейцарците участват с едва 2 до 3 процента от общия брой. Като стойност обаче швейцарските часовникари държат над 50 на сто от пазара, тъй като са специализирани в по-скъпите сегменти.