Властите обмислят три варианта за механизъм за отговор на въвеждането от страните от Г-7, Австралия и ЕС на таван на цените за вноса на руски петрол, проект на президентски указ се обсъжда от администрацията му с правителството.

Първият вариант е пълна забрана за продажба на петрол на държави, подкрепили ограничението, включително ако купуват суровини от Русия не директно, а чрез страни посредници или дори тяхната верига, твърдят пред "Ведомости" двама източници, близки до кабинета на министрите,. Така например доставката ще бъде блокирана, ако неутрална държава формално закупи петрол, но членка на Г-7 стане краен получател, уточни един от събеседниците.

Вторият вариант, според източниците, е забрана за износ по договори, които включват условие за таван на цената, независимо коя страна е получател.

Третият е въвеждането на така наречената индикативна цена, т.е. определянето на максималната отстъпка за руския петрол Urals спрямо референтния сорт Brent, с увеличаване на отстъпката продажбите ще бъдат забранени.

Според източник на "Ведомости" към момента нито един от тези варианти не е одобрен, възможни са други алтернативи или комбинация от тях. Алтернативата с фиксирана отстъпка според друг събеседник е най-малко вероятната от трите опции.

Властите многократно са заявявали, че няма да доставят петрол на купувачи, които са се присъединили към тавана на цените.

Руският вицепремиер Александър Новак заяви вчера, че руският отговор на тавана на цената на петрола ще стане ясен още този месец. Той намекна, че Русия може да намали производството, макар и не с много.

Вчера агенция Блумбърг съобщи, че Москва обмисля да наложи под на цената, под който руският петрол не може да бъде търгуван.

Страните от ЕС се споразумяха за тавана на цените на руския петрол. Съответният документ беше публикуван на 4 декември в официалния вестник на ЕС. Беше решено лимитът да се определи на $60/bbl. с последваща корекция на всеки два месеца, считано от януари 2023 г. Индикаторът ще бъде променен така, че да бъде поне с 5% по-нисък от текущата експортна цена на Urals. Механизмът се прилага изключително за доставки на петрол по море, ограничението не засяга транспортирането по тръбопроводи. Унгария, България, Словакия, Чехия и Хърватия ще могат да купуват руски петрол на по-висока цена.

Доставките на петрол и петролни продукти от Русия за страните от Г-7 и ЕС през 2021 г. възлизат на 214,7 млн. тона на обща стойност $109,5 млрд. Това е 68-70% от общия износ на тези стоки за световния пазар. Като цяло през миналата година суровият петрол и петролните продукти представляват 37% от общия износ на руски стоки, според данни на Федералната митническа служба.

Според закона за федералния бюджет за следващите три години приходите през 2022 г. трябва да възлязат на 27,7 трилиона рубли, включително 11,7 трилиона рубли. - нефт и газ, през 2023 г. - 26,1 трилиона рубли. (8,9 трилиона), през 2024 г. - 27,2 трилиона рубли. (8,7 трилиона), през 2025 г. - около 28 трилиона рубли. (8,5 трилиона). В същото време основните приходи от нефт и газ за следващите три години са определени на ниво от 8 трилиона рубли, като по този начин Министерството на финансите е планирало допълнителни приходи от нефт и газ в размер на 939 милиарда рубли през 2023 г.; 656,3 милиарда рубли през 2024 г.; 488,5 милиарда рубли през 2025 г. Основните приходи са определени на цена, близка до тавана: 62 долара за барел Urals.

Говорител на Министерството на финансите на САЩ изчислява, че 10-20% от руския износ, т.е. 1-2 милиона барела на ден, може да падне под тавана на цената на петрола, съобщи Ройтерс на 21 октомври. През септември 2022 г. износът на петрол от Русия възлиза на 7 милиона барела на ден. До края на ноември доставките на руски петрол за Европа, с изключение на Турция, са паднали до 460 000 барела на ден през предходните четири седмици. От този обем след 5 декември ще трябва да се намерят нови пазари за продажба само за 335 000 барела на ден, изчисли по-рано Ведомости.

Пазарът се нуждае от петрол

В първия и втория вариант на отговора на Русия няма нищо ново, смята Евгений Миронюк, експерт по фондовия пазар в BCS World of Investments. Според него приемането на подобни решения формализира предишни изявления на държавни служители за отказ от доставка на суровини на страни, които са се съгласили с условията на тавана на цените. Третият вариант - със забрана за доставки под индикативната цена за всички купувачи на руски петрол - вероятно ще бъде изоставен, предполага експертът. Ако се фиксира определена максимална отстъпка към Брент, това ще означава непазарно ценообразуване по отношение на "приятелски" страни вносителки, обясни той. Ако тази отстъпка се определя по някаква формула, може да възникнат и разногласия и обемът на изнасяния петрол да намалее, добави Миронюк.

В обозримо бъдеще таванът на цената от 60 долара ще означава запазване или дори увеличаване на обема на доставките от Русия, което може да окаже допълнителен натиск върху цената на петрола, смята Миронюк. Експертът не изключва, че на този фон цената на марката Brent ще пробие марката от $80/bbl. Ако нивото на тавана бъде намалено през първото тримесечие на следващата година, котировките може да се върнат в диапазона от $90-100/bbl, добави той.

Най-вероятен е вторият вариант със забрана за всякакви доставки по договори, където таванът е едно от условията, казва Михаил Василев, главен анализатор на Совкомбанк. Този вариант изглежда най-гъвкав и позволява запазване на присъствието на руски петрол на световния пазар, което е изгодно за всички страни, обясни той.

И потребителите, и производителите на петрол са заинтересовани от създаването на такива вериги за доставки, за да запазят руския петрол и да предотвратят скок на цените на петрола в условията на зимния отоплителен сезон и висока световна инфлация, отбеляза експертът.

Изпълнението на горния сценарий практически няма да има ефект върху цените на петрола в средносрочен план, тъй като балансът между търсене и предлагане ще се запази, очаква Василев. В краткосрочен план, докато не бъдат установени нови вериги за доставка на руски петрол, вероятно е известен скок на цените поради възможен местен дефицит на пазара, признава анализаторът. Но е възможно да се избегне, тъй като страните са се подготвяли предварително за тавана на цените, казва експертът.

Според старши анализатор на Алфа банк Никита Блохин вторият вариант изглежда най-реалистичен. Блохин отбелязва, че този вариант вече е обявен от Новак и Песков. Анализаторът припомня, че те казаха, че Русия ще бъде доволна само от пазарните цени, тоест нивата, на които се продава руският петрол сега. Според него може да се говори както за съответен президентски указ, така и за негласна директива, която ще бъде дадена на компаниите чрез президентската комисия по горивно-енергийния комплекс.

Пълна забрана за доставки за страни, които са се присъединили към тавана, според Блохин не застрашава Русия, тъй като исторически значителни обеми руски петрол се продават чрез търговски операции. "Новак каза, че Русия ще остане гъвкава, защото редактирането на трети страни чрез посредници най-вероятно ще бъде възможно, ако Русия е доволна от цената", отбелязва Блохин.

Третият вариант, според Блохин, е труден за изпълнение, тъй като е трудно да се формализират подходите към пазарната цена, особено в условията на променящи се пазарни условия.