Революцията при електрическите велосипеди и скутери е факт, автомобилната ще почака
280 млн. микро-превозни средства се движат по пътищата, продажбите растат главоломно
Въпреки че всички все още чакаме повратната точка за електромобилите, то тя може вече да се е случила за електрическите велосипеди - просто това не става в богатите страни.
Нациите, притежаващи автомобили, винаги ще се борят да преминат към микромобилност. Но в Китай и други развиващи се страни притежаването на мотопед или велосипед е много разпространено, така че смяната е много по-лесна, обясняват Мухамад Ризван Азхар и Уакас Узаир от университета Едит Коуан Edith Cowan University. Ето защо в световен мащаб до 2022 г. по пътищата има над 280 милиона електрически мотопеди, скутери, мотоциклети и триколесни превозни средства.
Това контрастира с 20 милиона електромобила и 1,3 милиона търговски електромобила (автобуси, микробуси, камиони). Авторите посочват данни, събрани основно в Австралия, според които микромобилността вече намалява търсенето на петрол с милион барела на ден - около 1% от общото търсене на петрол в света. Друго очевидно предимство на микромобилността пред електромобилите е, че те (и техните батерии) са по-евтини за закупуване и използват по-малко пространство, мощност и редки минерали. Могат ли по-богатите нации да се присъединят към революцията, която вече е в ход? Би трябвало, като се има предвид, че близо половината от всички пътувания с кола са под 10 км, разстояние, което лесно се покрива с електровелосипед.
Качваме се в колата, за да вземем хранителни стоки или да оставим децата на училище. Но докато колата е удобна, тези кратки пътувания добавят нови щрихи по отношение на емисиите, замърсяването и цената на бензина.
Близо половината (44%) от всички австралийски пътувания до работното място са с кола - и под 10 км. От 4,2 милиона ежедневни пътувания с кола в Пърт, 2,8 милиона са за разстояния под 2 километра, обясняват анализаторите, цитирани от EnergyPost. Това е често срещано в по-богатите страни. В Съединените щати зашеметяващите 60% от всички пътувания с кола покриват по-малко от 10 км разстояние, става ясно от проучване там.
Електрическа микромобилност: изместване на четири пъти повече търсене на петрол от електромобилите
И така, кое е най-доброто решение? Може би си мислите, че преминаването към електрическо превозно средство е естествената стъпка. Всъщност за кратки пътувания електрическият велосипед или мотопед може да е по-добър за вас - и за планетата. Това е така, защото тези форми на транспорт - общо известни като електрическа микромобилност - са по-евтини за закупуване и използване.
Но това е повече от това - те всъщност изместват четири пъти повече търсенето на петрол, отколкото всички електрически автомобили в света в момента, поради зашеметяващото им разпространение в Китай и други нации, където мотопедите са обичайна форма на транспорт.
Как може да се случи това?
Миналата година по световните пътища имаше над 20 милиона електрически превозни средства и 1,3 милиона фирмени електромобили като автобуси, микробуси и камиони.
Но тези числа на четири или повече колесни превозни средства са напълно засенчени от дву- и триколесните. Миналата година по пътищата имаше над 280 милиона електрически мотопеда, скутери, мотоциклети и триколесни превозни средства. Тяхната популярност и практичност вече намалява търсенето на петрол с милион барела петрол на ден - около 1% от общото търсене на петрол в света, според оценки на Bloomberg New Energy Finance.
Електромобилите използват повече пространство, мощност и редки минерали
Какво ще кажете за електрическите превозни средства ли? В края на краищата, електромобилите са обявени за най-добрия куршум за автомобилните емисии и замърсяването на въздуха в градовете, тъй като техните емисии от ауспуха са нулеви. Ако се заредят с възобновяема енергия, те стават още по-екологични.
Но да ги разглеждаме като неоспоримо благо е грешка. Те са по-чисти автомобили, но все още са автомобили, заемат място по пътищата и изискват много електричество, за да ги задвижват. Техните батерии ги правят по-тежки от традиционните автомобили и се основават на извличането на редкоземни елементи. Докато електромобилите като цяло са много по-екологични от автомобилите с двигатели с вътрешно горене, производството на батерии може да подкопае някои от печалбите в сектора.
Положителната страна е, че бензиновите автомобили струват около 0,14 австралийски долара на километър гориво или около 1820 $ [1 австралийски долар към EUR = 0,61 €] гориво годишно за средна кола, изминаваща 12 000 км. Поддръжката е средно 910 долара на година, което прави общата сума до 2730 долара за бензинов автомобил.
За разлика от това, зареждането на EV би струвало около $480 за това разстояние. Поддръжката на година е за $240 повишава годишните текущи разходи до $720. Така че електромобилите са много по-евтини за управление. Но те са скъпи за закупуване.
Какви са предимствата на електрическите мотопеди и велосипеди?
Революцията в електрическия транспорт е страхотен шанс да преосмислим как се придвижваме в нашите градове - и дали изобщо имаме нужда от кола. В крайна сметка колите често имат само един пътник. И изразходват много енергия, за да се транспортира този човек. Обратно, електрическите мотопеди и велосипеди използват много по-малко енергия за превоз на един или двама души. Освен това са много по-евтини за закупуване и експлоатация от електрическите автомобили.
Ако пътувате с електровелосипед 20 км на ден, пет дни в седмицата, цената ви за зареждане ще бъде около $20 - годишно. В Австралия електрическите велосипеди много бързо преминават от занимание за любители към сериозен вид градски транспорт. Миналата година тук са продадени над 100 000 електрически велосипеда.
Разбира се, малко вероятно е да използвате електрически мотопеди или велосипеди, за да шофирате от Сидни до Мелбърн. Истинската им стойност е в кратките пътувания - да отидете на училище, за мляко и хляб или дори пътуването до работното място - където то отнема приблизително същото време или по-кратко от това с придвижване с кола.
По-малките електрически опции като скутери и скейтбордове също предлагат начин за преодоляване на проблема с последния километър, който измъчва системите за обществен транспорт. Това накратко е неудобното разстояние между вашия дом и гарата или автобусната спирка. Възможността да изминете това разстояние бързо с електромотопед и скутер може да се окаже генератор на промяната в правилата на обществения транспорт.
Ако бъде възприета, електрическата микромобилност може да намали градските емисии. Проучване на водачи на електрически скутери в Обединеното кралство установи, че тези пътувания произвеждат до 45% по-малко въглероден диоксид от алтернативите варианти.
Американски изследователи изчисляват, че ако пътуванията с електрически велосипеди се разширят до 11% от всички пътувания с превозни средства, емисиите от транспорта ще намалеят с около 7%.
Тъй като цените на бензина се увеличават, а цените на батериите падат, по-евтините експлоатационни разходи на електрическите превозни средства и още по-евтините експлоатационни разходи на електрическите мотопеди, велосипеди и скутери ще продължат да отхапват дял от търсенето на петрол.
Глобалното търсене на петрол се очаква да достигне своя връх през 2028 г. при 105,7 милиона барела на ден - и след това да започне да спада, според Международната агенция по енергетика.
Електрическите превозни средства ще играят роля за намаляване на търсенето на петрол. Но може да се окаже, че електрическата микромобилност намалява петролното търсене още по-бързо, като се има предвид колко скоростно се възприемат тези по-евтини, по-изобилни опции.
Какво означава това за вас?
Ако искате да преминете към електричество, струва си да разгледате отблизо транспортните си нужди. Ако живеете в предградие или регионални градове, може да откриете, че по-големият обхват и по-големият капацитет на електрическата кола са по-подходящи за вас и семейството ви. Но за много хора е вероятно да имате набор от опции. Може да имате едно електрическо превозно средство за по-дълги пътувания или групови пътувания, както и електрически велосипед за отскачане до училище или за местната бакалия.
Важен момент, който също трябва да прецените е товароносимостта на малките скутери, както и метеорологичните условия, при които ще се използват. Ключово е и развитието на инфраструктурата за подобни превозни средства, защото на много места по света все още няма достатъчно добре изградени велоалеи.