Представително проучване за България установи, че терминът ESG (понятие, което обединява отговорното корпоративно управление в областта на екологията, социалната сфера и вътрешнофирмените процеси - бел. авт.) е все още слабо разпознаваем за населението над 18 години. Само 15 процента от пълнолетните българи са донякъде или добре запознати с концепцията за ESG.

Това сочи национално представително проучване, проведено от "Маркет Линкс" по поръчка на "Екшън България" (Action България) в края на 2024 г. сред 1010 респонденти над 18 г. от цялата страна, съобщава БТА. Мнозинството от анкетираните или 67 на сто от тях не са запознати със значението на абревиатурата и това, което стои зад нея, сочат още данните, които се съдържат в разпространеното съобщение от поръчителите на проучването.

Иначе естествената нагласа към темите, които ESG обхваща, е предимно положителна, като две трети от от гражданите твърдят, че изборът им на доставчици на продукти и услуги би бил положително повлиян, ако знаят, че компаниите се придържат към принципите на отговорно управление.

Делът на тези, които са съгласни с твърдението, че бизнесите без ESG кампании губят част от своята конкурентоспособност в дългосрочен план, възлиза на три четвърти.

Почти всички запитани са на мнение, че опазването на околната среда и екологичният аспект на ESG са от огромно значение в днешната реалност на климатични промени и предизвикателства.

Проучването показва още, че когато темата за отговорното корпоративно управление бива представена по различен начин от термините като корпоративна социална отговорност или ESG, то респондентите са много по-единодушни в отговорите си, а именно - 9 от 10 участници смятат за изключително важни ангажиментите на компаниите към местните общности и към положителни трудови практики.

Като най-важни елементи от социалната отговорност на бизнеса българите посочват трудовите права (76 процента), благосъстоянието на служителите (72 процента), опазване на човешките права (61 процента), развитие и подкрепа за общността (43 процента) и разнообразие и приобщаване (28 процента).

Почти всички или 91 процента от анкетираните са категорични, че компаниите трябва да подкрепят инициативи за опазване на околната среда, като това убеждение се споделя най-активно от представителите на поколението Z (67 процента).

Проучването на комуникационната верига "Екшън Глобал Камюникейшънс" (Action Global Communications), част от която е и поръчителят на изследването за страната "Екшън България", е проведено паралелно в 4 държави - България, Гърция, Кипър и Обединените арабски емирства. То обхваща информираността на потребителите за важността на ESG в стратегиите на компаниите и измененията в потребителските нагласи в зависимост от ангажиментите на брандовете към екологични, социални и административни практики.

За България респондентите определят прозрачността на практиките, свързани с ESG, като решаващ фактор за изграждане на доверие към бизнеса. Освен това 72 процента са положително настроени към това компаниите открито да комуникират своите усилия и постижения в областта на ESG, а 67 на сто споделят, че това има пряко положително влияние върху избора им на продукти и услуги.

ИЗБРАНО