Енергийният министър предупреди за възможност цената на тока за бита да поскъпне
Това обяви служебният министър на енергетиката. Той каза още, че предоговарянето с "Боташ" няма да е лесно и че азербайджанска компания има интерес да проучва газови находища в Черно море
"Няма как натрупаният дефицит във Фонд "Сигурност на електроенергийната система" да не се отрази върху цената на електроенергията за бита, защото в следващия регулаторен период, ако регулаторът спазва стриктно нормативната си база, този натрупан дефицит трябва да бъде компенсиран. Има сериозен потенциал от поскъпване на цената на електроенергията от 1 юли 2024 г." - това заяви Владимир Малинов, служебен министър на енергетиката, в предаването "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ.
"Много е тежко състоянието на Фонд "Сигурност на електроенергийната система". В рамките на този месец проведох три срещи с ръководството на фонда, обясни той. Натрупаният дефицит във фонда е сериозен. Към настоящия момент е над 450 млн. лв., като се очаква до края на регулаторния период, който ще приключи месец юни, да достигне 550 млн. лв.", посочи Малинов.
Служебният министър на енергетиката заяви, че следващият месец ще бъдат предложени конкретни мерки, за да бъде компенсиран този дефицит и съответно да бъде минимизиран този удар, който всяко едно домакинство би понесло. Той обясни, че с последните законодателни промени, които бяха направени, НЕК ще запази функцията на обществен доставчик и така ще могат да бъдат определяни кои производители на електроенергия ще влязат в микса на регулирания пазар.
На 25 април депутатите приеха промени, свързани с либерализацията на пазара на електроенергия. Министър Малинов коментира, че не е отложена либерализацията на пазара, тъй като и в предишната законодателна рамка пълната либерализация на пазара на битовите потребители на електроенергия трябваше да се случи от 1 януари 2026 г. По думите му и сега тя ще се случи от 1 януари 2026 г. Той обясни, че промените, са свързани с преходния период, който е трябвало да започне от 1 юли тази година и да продължи 18 месеца, в който се е променял част от механизма за регулиране на този пазар.
Служебният министър обясни, че регулаторната функция на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) в този преходен период е трябвало да бъде предоставена на министъра на енергетиката. За да се запази поносимостта на цената на електроенергията за битовия потребител, на министъра на енергетиката, и с решение на Министерския съвет трябваше да бъде определен компенсаторен механизъм за пазарните цени и тези, които биха били поносими за бита, разясни министърът.
Предоговарянето с турската "Боташ" няма да е лесно
Предоговарянето на договора за достъп до турската газова мрежа с държавната компания "Боташ" няма да е лесно, каза още служебният енергиен министър Владимир Малинов, който обаче подчерта, че остава умерен оптимист.
"Всяко решение на Народното събрание трябва да бъде изпълнено. Има решение да се предоговори договора с "Боташ". Проведох веднага среща с турския енергиен министър и заявих категоричната ни позиция. Няма да е лесно да бъде предоговорен договорът, тъй като Турция е постигнала икономическа изгода от него, но имаме разбирането, че е подписан при друга икономическа среда", обясни Малинов.
В края на април Народното събрание задължи енергийното министерство да бъде предоговорен контрактът с "Боташ", който е за 13 години и предвижда България да плати по него повече от 2,2 млрд. долара. Според договора страната ни е длъжна всеки ден да плаща по 500 000 долара за достъп и пренос на газ през турската газова система, независимо дали пренася количества или не.
Основният аргумент на служебното правителство на Гълъб Донев да бъде сключен договорът бе, че тогава България не е имала достатъчно алтернативни маршрути за доставката на синьо гориво. Според договореното страната ни може да получава втечнен газ на терминалите на Турция, като същите количества "Боташ" доставя на границата от своя природен газ.
Малинов съобщи още, че в момента България води преговори с Азербайджан за увеличаване на доставките на природен газ към България и през Турция, а не само през Гърция. В момента около 35% от синьото гориво у нас идва именно от Каспийско море през Гърция по т.нар. "Южен газов коридор".
"Има и допълнителни количества, които държавната петролно-газова компания "Сокар" продава на свободния газов пазар и те влизат през Турция", обясни Малинов.
Такива разговори служебният енергиен министър е провел със своя азербайджански колега при посещението си в Баку през тази седмица. Той беше част от делегацията, водена от президента Румен Радев в азербайджанската столица.
"Обсъждали сме дългосрочно споразумение, което "Сокар" и Турция да подпишат за допълнителна възможност за пренос на допълнителни количества газ от Каспийския регион. И ние очакваме тези количества през нашата газопреносна мрежа да достигнат пазарите на Централна и Източна Европа и да се увеличи обемът на количества, които "Сокар" да продава на българския пазар", обясни Малинов.
Азербайджанска компания има интерес да проучва газови находища в Черно море
Той потвърди, че азербайджанска компания има интерес да проучва газови находища в Черно море. Предвижда се през следващата седмица да бъде стартирана концесионна процедура за един от блоковете на "Хан Тервел". По думите му "Сокар", както и други компании, проявяват интерес.
Геоложките и 3D сеизмичните проучвания в цялата акватория на Черно море показват, че има доста висок процент не само за находища, но и за добив на въглеводороди, посочи министърът.
България води преговори и с Южна Корея
Служебният министър каза още, че България води преговори и с Южна Корея за общи доставки към двете страни на природен газ. За тази цел през седмицата Малинов се е срещнал с посланика на азиатската държава в София.
"Големите производители на природен газ предпочитат да работят с дългосрочни договори и големи обеми, така че е много по-лесно да се води преговор, когато сме две държави. Южна Корея е сред държавите, които са най-големи вносители на втечнен природен газ", посочи Малинов.
Относно ядрената електроцентрала и мощностите, които очакваме в бъдеще да бъдат изградени в АЕЦ "Козлодуй", министърът каза, че "Хюндай" е единствената компания която потвърждава, че ще изпълни проекта в рамките на предвидения бюджет, и в рамките на предвидения срок, според който до 2033 г. да бъде въведен в експлоатация VII-блок на АЕЦ "Козлодуй" и съответно 2035 г. - VIII-ми блок на ядрената централа.
Преди две седмици пристигна първата доставка на ядреното гориво и в момента пети блок е в планов ремонт и ние ще използваме плановият ремонт за подмяна на една четвърт от ядреното гориво с "Уестингхаус", каза служебният министър.