Цените на бензина и метана в България намаляват. Не и на дизела. За съжаление, тенденциите може да се окажат временни или краткосрочни основно заради твърде бързата промяна на глобалните пазари в резултат както на политически решения, така и на такива, насочени към минимизиране на рисковете от дефицит и прекъсване на доставките.

Бензин А 95 за последния месец е поевтинял с 0,17 лв. (17 ст.) за литър или с 5,43% или от 3,13 лв. на 8 септември до 2,96 лв. на 8 октомври. Спадът за последните три месеца е с 0,45 лв. за литър (13,20%), сочат данните на Fuelo.bg. И все пак спрямо миналата година поскъпването остава сериозно - с 28,14% или с 0,65 лв. за литър. Добрата новина е, че засега се запазва тенденцията за поевтиняване. Тя обаче може да се окаже временна.

По-различна от два дни е ситуацията при дизеловото гориво. Засега все още се отчита понижение през последната седмица с 0,12 лв. за литър или с 3,56% - ако на 8 септември дизелът е струвал 3,37 лв. за литър, то на 8 октомври струва 3,25 лв. За последните три месеца дизелът е загубил 0,31 лв. за литър от стойността си (минус 8,71%). Спрямо година по-рано обаче поскъпването остава много високо - с 39,48% или с 0,92 лв. за литър. Освен това от 6 октомври цените на дизела отново започнаха да се връщат към ръст. Засега повишението е символично - само с една стотинка, но тук поне ясно се очертава тенденцията за поскъпване.

Стойността на пропан-бутана остава непроменена през последната седмица и се задържа на нивото от 1,13 лв. за литър. За последния месец обаче и при него има поевтиняване - с 0,08 лв. за литър или от 1,21 лв. за литър или . Освен това пропан-бутанът остава по-евтин и от стойността, отчетена през същия период на миналата година, когато е струвал 1,23 лв. за литър. Естествено е при това положение и отчитането на тенденцията за застой.

Промяна се наблюдава и то сериозна при метана, който доскоро стигаше почти 6 лв. за кг. Само за последната седмица той е загубил 0,68 лв. за кг от стойността си (минус 11,45%). Така, ако на 8 септември килограм метан се е продавал за 5,94 лв., то на 8 октомври вече струва 5,25 лв. Метанът мина като цяло през най-значителното поскъпване, като за последните три месеца то все още остава много високо - 46,11% или 1,66 лв. за кг. В годишно изражение увеличението все още държи рекорда от 138,01% - с 3,05 лв. за кг или ако на 8 октомври миналата година метанът е струвал едва 2,21 лв. за кг, то на същата дата, но през настоящата 2022 г. килограм от това гориво вече е на цена от 5,26 лв. Засега и тук очакването е за поевтиняване.

Обръщане на тенденциите?

Тенденциите за поевтиняване при бензина засега остават, но промяната на световните пазари особено след решението на ОПЕК+ да намали добива на петрол с 2 млн. барелът на ден може скоро да се почувства и на пазара на дребно. Това в допълнение на влизането на ембаргото върху внос на руски петрол от 5 декември и на нефтопродуктите от 5 февруари 2023 г. Междувременно трябва да се направи и разлика между основанието за тези две решения - едното е насочено срещу набирането на приходи от Русия за финансиране на военните действия в Украйна, а другото цели предпазване от дефицит и прекъсване на доставките.

Достатъчно от световните банкови институции се оказаха подготвени за сценария на ОПЕК+ и почти веднага прогнозите им получиха публичност. Така Morgan Stanley изрази очакване за затягане на пазара и по-бързо достигане на сорт Brent на нивото от 100 долара за барел. Банката покачи с 5 долара за Brent и за първите три месеца на следващата година - до 100 долара за барел. Goldman Sachs сложи 10 долара отгоре, но също до 100 долара за барел за четвъртото тримесечие на тази година. UBS Group AG също прогнозира затягане на пазара и цена на Brent дори малко над 100 долара за барел през следващите тримесечия. ING Group не скри опасенията си за дефицит на пазара през следващата година и вероятност настоящата прогноза от 97 долара за барел да бъде променена към повишение. Други анализатори също застават зад очакването, че Brent ще се установи на ниво от 100 долара за барел.

По-умерени са очакванията на експертите от Bloomberg Intelligence, според които агресивното намаляване на добива на петрол от страна на ОПЕК+ с 2 млн. барела на ден, планирано от следващия месец е насочено към установяване на минимално ниво на петрола сорт Brent на около 90 долара за барел.

3e-news.net

Редно е да се припомни, че на този фон петролът сорт Brent завърши търговията в петък при цена от 98.45 долара за барел.

Ситуацията по отношение на бъдещото развитие обаче остава несигурна. Пазарите все още изчакват и поредния доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ), както и позицията на ОПЕК през следващата седмица. Обещанията за намеса от страна на САЩ с пускане на нови запаси от резервите също са под съмнение, тъй като резервите са на най-ниското ниво за последните пет години, а цените на бензиностанциите, които обикновено тръгват надолу след летния сезон този път се задържат високи. Погледът към датата 5 декември с влизането в сила на европейското петролно ембарго срещу Русия допълнително нажежава ситуацията.

Предвид тази ситуация, колкото и да е неприятно, очакванията за промяна на цените на колонките на бензиностанциите в страната ни още по-надолу може да се окажат преждевременни. Това важи и за бъдещите доставки на азерски природен газ, който е обвързан с цените на петрола. Разбира се, не е задължително това да се случи, но рисковете може би трябва да бъдат отиграни още отсега.

Газов пазар

За разлика от петролния пазар, където след първия основен сблъсък цените нараснаха, на газовия пазар се наблюдава нещо като успокоение в резултат на силното поевтиняване на борсовите цени по европейския индекс TTF на борсата ICE, който се приема за бенчмарк при синьото гориво. Паниката, която предизвика постигнатата на 26 август цена от 349.90 евро за MWh отдавна се оттегли. От началото на октомври газовите фючърси непрекъснато намаляват като завършиха седмицата при цена от 156.50 евро за MWh. Така те реално са на път да се доближат до нивото от 1 юли - 153.65 евро за MWh.

Решението дали нивата ще вървят надолу или и тук тенденцията ще се обърне вече не е толкова в ръцете на Русия, а на Европа и на САЩ. Решаващо ще е значението и от традиционния доставчик на европейския пазар - Норвегия, а в частност и дали ще бъде постигнат напредък по убеждението на европейските институции вносът на газ да не е по спот цени, а по средносрочни и дългосрочни договори. Разбира се, известно отношение ще имат и доставките от Катар.

Вече е ясно, че вносът на руски газ е спаднал от 40% на 9%. Това би трябвало да означава, че и спот пазара се е избавил от руското влияние.

От това излиза, че ценовите нива на газовата борса вече са в зависимост на вноса на LNG от различните доставчици, а за тази година те са основно от САЩ. Рязката промяна в посока към повишение на Morgan Stanley, станала достояние в петък за цените на LNG за 2023 г. и 2024 г. говори за ръст на търсенето от Европа с 50 млн. тона, влошаване на запълването на газохранилищата, силна конкуренция с Азия, където се очаква ръст на цената с 57%.

Дали и как ще бъде разчетена тази прогноза и настоящото състояние на европейския газов пазар от страна на Европейската комисия на този етап остава неизвестно. Факт е, че засега намерението за таван на цената на синьото гориво остава под въпрос. Затова пък явно се запазва идеята за "отвързване" на цената на газа от тази на електричеството, целяща да намали влиянието върху стойността на електроенергията.

Засега газовият пазар в Европа, подчинен на внос от различни източници изненадва с бързата си реакция. Сега на ход са политическите решения, а дали ще разчетат посланията и как ще покажат ценовите нива през краткото време до края на годината.