Да бъдеш ефективен комуникатор - най-голямото предизвикателство на мениджърите, за което обаче повечето от тях нямат никаква подготовка. В няколко последователни статии ще получите съвременни съвети за общуване в екипа и с клиентите, а като мениджъри ще изградите по-добра увереност в себе си и в професионалните си умения. Ще получите познания от различни области като ефективни комуникации, психология, личностно развитие, грижа за тялото и духа, баланс между работа и лично време и други.

Всички теми са обединени от идеята да предоставят на мениджърите знания, които ще им дадат възможност да подобрят умения си и да общуват с лекота в различни ситуации в професионалния и личен живот.

Как Ковид-19 промени бизнес средата и какви са основните проблеми пред мениджърите на екипи?

След две години съжителство с Ковид-19 световната бизнес атмосфера може да се определи като несигурна и пропита с горчивия послевкус на разочарования, загуби и трудно предвидимо бъдеще. Това се отнася и за ситуацията в България, където кризата е вече осезаема.

Във времето на тази непрестанна промяна и несигурни времена лидерите и мениджърите се нуждаят от нов набор умения, които са по-важни от всякога. Ключът към по-висока ефективност на екипите е функция на много фактори, започващи от нови комуникационни стратегии до нов модел на мислене, поведение и начин на работа.

Световните промени, маркирани от Ковид-19, са повече от видими. Последните две години ни доказаха, че дори и да планираме, не можем да предвидим всичко. Последствията не са само на личностно ниво, физически и емоционални, а и на ниво екипи и компании. По време и в пост-кризисния период експертните ни познания са важни, но не са достатъчни за изграждане на работещи и сплотени екипи.

Неспокойството, несигурността, хаосът, които царят в момента, задълбочават проблемите и раздалечават хората. Липсата на концентрация и мотивацията излизат на преден план. Понякога неадекватното поведение на членове на екипа, несигурното физическо присъствие на повечето хора, подкопават професионалните резултати и показват лицето на страха ни.

Как се промени начинът на правене на бизнес?

Работейки от вкъщи "хоумофис", имаме прекалено много работа, чувстваме се уморени, тревожим се повече за себе си и за близките си. Понякога имаме усещането, че не можем да контролираме живота си, не сме щастливи и сме емоционално нестабилни. Липсата на разграничение на работно и лично пространство допринася за сливане на тези граници и за по-голямото задълбочаване на стреса и прегарянето. Не се чувстваме ефективни на нито един от тези фронтове.

Много лидери са изправени пред предизвикателството да сплотят екипа си и да го направят ефективен дори и в тези несигурни времена. В повечето случаи екипът е разделен и работи вкъщи или в офиса. На преден план изникват въпроси, свързани с ефективността и продуктивността, а също така и с емоционалното и физическо състояние на хората. "Погасяването" на временни пожари не е решение, а само краткосрочна мярка за отлагане във времето и създаване на още по-голям пожар.

Как да се адаптираме към бързо променящата се среда, новите технологии, новата конкуренция, новия начин на правене на бизнес?

Всички се питаме дали ще се върнем към нормалния начин на работа. Не, светът няма да е същият. Това не е краят на един процес, а едно по-различно пътуване към успеха. Ще е различно, ще е трудно. Все пак един ден пандемията ще свърши, но светът ще е различен. Няма да можем да се върнем към предишния стил на живот и към стария начин на правене на бизнес. Финансови сътресения е имало и преди, бизнеси са фалирали, нови бизнеси са се появявали.

Ето, например, с появата на Интернет се е наложило много бизнеси да се променят или да се адаптират към новото нормално. А с навлизането на Uber във Великобритания такситата са започнали да протестират, защото новопоявилата се компания е по-добра. Ще трябва да се адаптираме към бързо променящата се среда, нови технологии, нова конкуренция, нов начин на правене на бизнес. Адаптираме се или бизнесът ни умира.

Нека да разгледаме един прост пример. Скъп ресторант в София предвиди брилянтно, че кризата за ресторантьорския бизнес ще е голяма. Този ресторант започна веднага да се адаптира и не само запази екипа си, но и го обучи в производството и пакетирането на други продукти. Наблегна на обслужване на онлайн клиенти, доставка по домовете и работните места. От ресторанта направиха малък магазин, от сервитьорите - продавачи и разносвачи. Всички промениха работата си и както ресторантът се адаптира към ситуацията, така и хората се адаптираха към нея.

И ние трябва да помислим с какво разполагаме и какви нови лидерски качества ще са необходими, адекватни на сегашното световно икономическо и здравно състояние на света. За да се адаптираме към сегашните условия на работа, трябва да сме гъвкави и готови за непредвидими неща. Непрестанното чувство на спешност и бързо променящите се перспективи налагат по-различен подход към работата и към връзката с клиентите. Да не забравяме, че състоянието на клиентите също се е променило - ментално и физически.

Едни от ключовите умения на лидерите в тази кризисна ситуация е откриването и насърчаването на нови начини за справяне с досегашните задачи, но в нов вариант и изпълнение. Дори можем да кажем, че е необходима една различна палитра от стратегии, адаптирани към сегашната ситуация, и повече свобода на екипа за иновации и креативност.

Лидерът трябва да проявява особена гъвкавост и да прилага различни стилове при разрешаване на проблеми, да ги променя в зависимост от исканията на клиента. Прагматичната реакция на лидерите включва и трезво мислене, предприемане на нови тактики и адаптиране към ситуацията. Както знаем, изходът от тази криза не може да се прогнозира и планира изцяло, но можем максимално да се възползваме от всяка нова възможност.

Неслучайно на китайски думата криза е съставена от два знака. Първата част е wēi (危), която означава опасен, несигурен или рискован, а втората част jī (机; 機)е точка на промяната. В много от случаите го превеждат като възможност.

Кризисната ситуация може да извади лидерите от зоната им на комфорт и да ги насочи към много въпроси като: "Дали съм компетентен да повлияя на екипа за бързи, навременни и устойчиви промени и може ли да намерим други решения на проблема?", "Мога ли да насърча бизнес култура на устойчивост, креативност и иновации, която не само да запази бизнеса, но и да осигури блестящо бъдеще на екипа и на компанията в кризисни ситуации?".

Какво ни очаква в бъдеще?

Ролята на истинските лидери е решаваща за успешното реализиране на плановете в бъдеще. Важно е те да се учат от грешките си, да експериментират, да намират в несигурното онази точка на промяната, откъдето да видят новите възможности и новите хоризонти. А ако успеят да се справят и с непрестанно променящите се изисквания на клиентите, които са много важна част от бизнес картината, ще се справят с несигурните Ковид времена.

Можем да кажем, че Ковид-19 изигра ролята на катализатор на промяната в бизнеса, човешките взаимоотношения и почти всички области на живота.


Авторът Силвия Василева е основател на Life Projects и съосновател на Академия "Решение - училището на живота за родители". Тя е сертифициран персонален и бизнес коуч от Тhe Institute for Professional Excellence in Coaching (iPEC), USA, акредитиран от International Coach Federation. Експерт по личностна трансформация. Сертифициран хипнотик и хипнотерапевт от Българската асоциация по хипноза (БАХ), член на Upgrade Academy и Generative Mindset ILC, общество от коучове от световен мащаб. Ментор в организацията Бизнес Лейди.

Силвия Василева

Снимка: Личен архив